Sklepy walczą o szkolne wydatki rodziców. Szacuje się, że tylko na artykuły papiernicze i podręczniki rodzice wydadzą przynajmniej 5 mld zł – wskazuje „Rzeczpospolita”.
Jak wynika z danych GUS, W minionym roku szkolnym do przedszkoli chodziło 1,5 mln dzieci, szkół podstawowych ponad 3,5 mln, a średnich niemal 1,7 mln.
Rząd co prawda kontynuuje program poprzedników „Dobry start”, w ramach którego każdemu uczniowi przysługuje 300 zł na zakupy szkolne, jednak – jak wynika z badania SW Research dla Empiku – tylko 13 proc. rodziców zamknie swoje wydatki w tej sumie.
35 proc. wyda 300–500 zł, a 30 proc. nawet do 700 zł na dziecko. Co piąty wyda około 1 tys. zł lub nawet więcej, co pokazuje, jak poważne wydatki dokonywane są w tym czasie.
Według badania CBOS z października 2023 roku wydatki na wyprawkę szkolną są jednymi z najwyższych w budżecie domowym w tym okresie. W przypadku rodzin z jednym dzieckiem łączne wydatki na wyprawkę szkolną wyniosły na początku ubiegłego roku szkolnego średnio 1,2 tys. zł, dla dwojga uczniów było to średnio 1,8 tys. zł (suma wszystkich wydatków), natomiast w rodzinach z co najmniej trojgiem dzieci średnio wydano ponad 1,9 tys. zł.
Jak mówi Marcin Gruszka, regionalny dyrektor komunikacji w Allegro, teraz jest wyjątkowo ważny czas dla rynku podręczników w Polsce. – Szczyt sprzedażowy zaczyna się w połowie sierpnia i trwa do końca września. W ostatnich latach obserwujemy, że okres ten staje się coraz krótszy, przesuwając się coraz bardziej na wrzesień – wskazuje.
Dodaje, że w segmencie przedszkolnym na Allegro dominują pakiety edukacyjne, w skład których wchodzą różnorodne karty pracy, przybory plastyczne czy zeszyty. W szkołach podstawowych największą sprzedaż notują podręczniki do religii, które nie są finansowane przez szkoły, oraz te do nauki języków obcych – w ich przypadku rodzice często decydują się na zakup nowych egzemplarzy.
– Największą sprzedaż generują podręczniki do szkół średnich. Obecnie najczęściej kupowane są podręczniki w odświeżonych wersjach, które zostały dostosowane do aktualnych wymogów programowych – wyjaśnia Marcin Gruszka.
Również z badania dla Empiku wynika, że szczyt sezonu rozpoczyna się teraz i będzie trwać jeszcze do początku września. Już w połowie lipca widoczny był wzrost sprzedaży artykułów szkolnych i papierniczych, ale podobnie jak w poprzednich latach, szczytu zakupów wyprawkowych Empik spodziewa się po 15 sierpnia.
Klienci, wybierając tego rodzaju asortyment, sięgają do oferty zarówno sklepów internetowych, jak i stacjonarnych.
Realnie sezon będzie trwał jeszcze niemal przez cały wrzesień, kiedy to uczniowie będą dostawać podczas lekcji wytyczne nauczycieli, jakie podręczniki czy pomoce szkolne będą im potrzebne.
Przeczytaj także: Podręczniki zarówno stacjonarnie, jak i online – wyniki badania SW Research dla Empiku