Wtorek, 27 sierpnia 2019

Rynek paczek i przesyłek kurierskich w naszym kraju stale rośnie. Jak przekazał Grzegorz Kurdziel, wiceprezes Poczty Polskiej, cytowany przez „Rzeczpospolitą” z 26 sierpnia, w ubiegłym roku Polacy nadali ponad 475 mln paczek, a ich liczba wzrośnie do 900 mln w 2023 roku.

Jak czytamy dalej, na lidera rynku kurierskiego wyrasta firma InPost, która stworzyła sieć ok. 5 tys. paczkomatów i w ubiegłym roku obsłużyła 86 mln paczek, a „dzięki finansowemu wsparciu z funduszu Advent – rośnie jak na drożdżach”. Rozbudowuje centralną hurtownię parku magazynowym w Piotrkowie, a w tym roku uruchomi sortownie w Sosnowcu i Warszawie oraz nowoczesny obiekt MLP Poznań West.

Konkurentem InPostu może być duńska firma SwipBox, która „zamierza stawiać specjalnie skonstruowane automaty paczkowe na ulicach i parkingach biurowców, centrów handlowych oraz apartamentowców”. W planie jest postawienie testowanych teraz w Danii urządzeń, których liczba ma sięgnąć 10 tys. „oddalonych od siebie o 350 m, co ma zwiększyć wygodę dostępu do tej sieci”. Pierwsze urządzenia mają być postawione w czwartym kwartale tego roku.

Firma SwipBox już uruchamia urządzenia do odbioru paczek wewnątrz budynków, w tym w sklepach Biedronki i Carrefoura, a także współpracuje z DHL i Pocztą Polską, w kooperacji z którą w tym roku tworzy już sieć 200 takich maszyn, z czego do końca wakacji Poczta Polska ma dysponować pierwszymi 100 maszynami. Jednak jak poprzednio – 7 sierpnia – „Rzeczpospolita” informowała, współpraca z duńską firmą może nie zostać zrealizowana, jeżeli wynik kontroli podjętej przez Urząd Zamówień Publicznych będzie negatywny dla Poczty Polskiej.

„Rzeczpospolita” z 26 sierpnia informuje dalej, że Poczta Polska „rozmawia z Orlenem o kolejnym projekcie, który zakłada, że już w 2020 na stacjach miałyby stanąć kolejne urządzenia paczkowe Poczty Polskiej”, która już obecnie „udostępnia ponad 11,7 tys. miejsc z odbiorem np. e-zakupów (to nie tylko automaty, ale również placówki – własne i partnerskie)”. Dalej czytamy, że „właśnie tzw. odbiór w punkcie, a nie tradycyjna dostawa przesyłki przez kuriera pod drzwi, to dziś najczęściej rosnący trend”. Cytowany przez „Rzeczpospolitą” Rafał Brzoska, prezes firmy InPost, twierdzi, że „dostawy do urządzeń wydających paczki rosną szybciej niż usługi kurierskie i cały rynek paczek”.

(fran)

Podaj dalej