środa, 9 grudnia 2020

Popularność audiobooków zwiększyła się znacznie w ostatniej dekadzie, wraz z rosnącą liczbą użytkowników smartfonów, popularnością streamingu i taniego internetu. Od kilku lat czytelnik zyskuje coraz bogatszą ofertę tytułową, wydawcy coraz częściej decydują się na format audio dla wydawanych nowości, nagrywają tytuły z backlisty, digitalizowane są też tytuły dotychczas wydane wyłącznie na CD – o perspektywach rozwoju rynku książek audio w najnowszym wydaniu “Magazynu Literackiego KSIĄŻKI” pisze Ewa Tenderenda-Ożóg.

Tę formę książki znacznie spopularyzowały audiobookowe słuchowiska, realizowane z wielka dbałością o każdy szczegół, przygotowywane przez lidera polskiego rynku książek do słuchania – Audiotekę. Potem zaczęły pojawiać się nowe formaty – seriale audio czy podcasty. Nie bez znaczenia jest też rozwijany od 2012 roku i coraz popularniejszy model handlu plikami dźwiękowymi w systemie abonamentowym.

Przez wiele lat największą bolączką sektora książki audio był problem tzw. krótkiej półki. Od kilku lat czytelnik zyskuje coraz bogatszą ofertę tytułową, wydawcy coraz częściej decydują się na format audio dla wydawanych nowości, nagrywają tytuły z backlisty, digitalizowane są też tytuły dotychczas wydane wyłącznie na CD.

Do tego dochodzi forma nabywania audiobooków. Coraz chętniej Polacy decydują się na subskrypcje, nauczeni doświadczeniem w korzystaniu z takich platform jak chociażby Netflix, HBO, Spotify.

Rozwój tego sektora rynku książki w ostatnich latach jest wynikiem dynamicznej konkurencji między trzema firmami z segmentu audiobooków online – Audioteką, Storytel i Empikiem. Wszystkie te firmy oferują usługę abonamentową. Promują jej największe zalety: łatwy dostęp zawsze i wszędzie, ograniczenie piractwa i szeroką ofertę tytułową. Do tego dochodzą wyłączności – ci dystrybutorzy prześcigają się we własnych produkcjach, aby utrzymać klienta.

Wraz z rozwojem nowych technologii rośnie rynek treści cyfrowych. Nie oznacza to jednak, że książka papierowa konkuruje z elektroniczną, raczej razem z nią koegzystuje, znakomicie ją uzupełnia. Tak się dzieje w przypadku filmu i książki, gdzie te oba światy się przenikają.

 

Cały artykuł w nowym wydaniu “Magazynu Literackiego KSIĄŻKI” – wersja elektroniczna dostępna jest w naszym sklepie.

 

Zachęcamy do zamawiania prenumeraty rocznej: https://rynek-ksiazki.pl/sklep/magazyn-literacki-ksiazki-prenumerata-roczna/

Podaj dalej
Autor: R