Czwartek, 11 marca 2021
Covidowy rok pokazał, że w sektorze książki dobrze sobie radzimy

Rynek książki w Polsce jest rozdrobniony, konkurencyjny i innowacyjny. Jest to kraina ruchomych puzzli bez instrukcji obsługi. Nie ma koncepcji opisu i danych. Wielkość i wartość rynku są zagadką dla najbogatszych (jak Allegro, Dressler, Empik czy Nowa Era) i najbardziej dociekliwych (jak GUS, Biblioteka Narodowa czy Biblioteka Analiz). Nie można spójnie omówić skutków pandemii (to samo dotyczy zakupów instytucjonalnych).

BookScan szacuje, że łącznie detal książkowy zakończył rok 2020 na plusie, średnia cena książki w cenach nominalnych nie zmieniła się, a uwzględniając inflację 3,4 proc. w 2020 roku (według GUS) – spadła. Klienci indywidualni kupili mniej więcej 100 mln egz. książek, wydając 2,1 mld zł. Średnio  książka w księgarniach kosztowała 25,21 zł, a w sieciach handlowych 11 zł. (…)

Posługujemy się w BookScan terminami TCM oraz ASP. Total Consumer Market (TCM) to zagregowana, zarejestrowana, paragonowa, indywidualna sprzedaż detaliczna brutto nowych książek drukowanych w Polsce.

Szacujemy TCM w 2020 roku na około 100 mln książek. Tyle z grubsza zasiliło domowe biblioteczki. Z tego 30 mln kupiono w wielkich sieciach handlowych (w tym, 3 mln egz. kupionych w punktach pocztowych) i 70 mln w kanale księgarskim (online i offline). Bez zakupów instytucjonalnych, wersji cyfrowych, książek używanej i bez szarej strefy…

Cały artykuł będzie można przeczytać w najnowszym wydania dwutygodnika “Biblioteka Analiz”.

‼ Zachęcamy do zamawiania prenumeraty (rocznej, półrocznej, kwartalnej) ?https://rynek-ksiazki.pl/kategoria-produktu/czasopisma/prenumerata/

Biblioteka Analiz” dostępna jest wyłącznie w prenumeracie. To profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo-księgarskim. Pismo adresowane jest do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni i wszystkich osób związanych z branżą książkową. Istnieje na rynku od 2000 roku.

Nasze starania o dostarczanie informacji trwają już ponad dwadzieścia lat. Przez te lata zmieniał się nasz rynek wydawniczy, zmieniły się technologie i trendy. Mamy nadzieję, że wiele z opublikowanych tekstów pozostanie nie tylko w historii polskiego rynku książki, ale także w żywej pamięci Czytelników naszego dwutygodnika.

Kupując subskrypcję, nie tylko trzymacie rękę na pulsie rynku, ale też wspieracie niezależne branżowe dziennikarstwo.

Podaj dalej
Autor: Renek Mendruń, Nielsen BookScan Polska