Wtorek, 19 października 2021

W momencie wydania książki skierowanej do osób 50+ trzeba mieć świadomość, która podgrupa tego różnorodnego segmentu jest tak naprawdę naszym czytelnikiem. Inaczej można popełnić masę błędów, od projektu okładki zaczynając, a na wyborze narzędzi promocyjnych kończąc.

Silver Generation Publishing, czyli oferta wydawnicza skierowana do osób 50+, to nic innego jak dopasowanie treści i komunikacji do potrzeb i wartości tej grupy. Problem w tym, że niewielu wydawców ma wiedzę, w jaki sposób to zrobić.

Liczba osób 50+ wzrośnie w najbliższych latach do 222 mln. To oznacza, że największą grupą konsumentów na świecie będą właśnie osoby starsze!

Już teraz w  Polsce grupa ta liczy 14 mln osób. A nasz kraj jest najszybciej starzejącym się rynkiem w Europie. Specyfika polska jest trochę inna niż pozostałych krajów ze względu na pamięć PRL-u  i  historię rynkowej, społecznej i kulturowej transformacji. Dlatego ważne jest, żeby lepiej zrozumieć tę grupę i rozpoznać jej potrzeby. Bo jedno jest wspólne dla Silversów z Polski i innych krajów – mają zasoby czasowe i finansowe i chcą je wykorzystać. Czekają tylko na dobrze sprofilowaną ofertę i skorelowany z ich wartościami komunikat. No i najważniejsze – to grupa, która kocha książki w ich tradycyjnej, papierowej formie.

To kluczowe, żeby wiedzieć jak do nich dotrzeć, jakich form promocji używać i jakiego rodzaju tytuły zaproponować, bo jesteśmy obecnie w  trakcie głębokich zmian demograficznych i społecznych, gdzie wzrost liczby osób powyżej 50. roku życia jest szybszy niż w jakimkolwiek innym segmencie.

Silver Generation Publishing – co może zaskoczyć wydawców?
Badania pokazują, że wydawcy potrzebują dziś dobrze dopasowanej oferty i komunikacji z tą grupą konsumentów. Stereotyp starszej osoby, która siedzi w domu i nie korzysta z życia przechodzi do lamusa i jest oderwany od rzeczywistości. Ta grupa aktywnie rozwija swoje zainteresowania, korzysta z usług branży telekomunikacyjnej, edukacyjnej, uprawia sporty, dba o zdrowy styl życia i wygląd, dokonuje zakupów dóbr luksusowych, naśladuje milenialsów w sposobie ubierania się, itp. Jednak w odróżnieniu od młodszych, reaguje na inne obrazy, kolory i fonty oraz potrzebuje zupełnie innych narzędzi marketingowych. Ma też swoje ulubione miejsca w sieci, ukochanych influenserów i autorytety, którym ufa.

Najczęstszy błąd, który popełniają wydawcy
Wrzucanie wszystkich osób z pokolenia 50+ do jednego „worka” to najbardziej powszechne fałszywe myślenie wydawców. A to niezwykle zróżnicowana grupa, która operuje różnymi językami, ma inne miejsca, gdzie możemy ją spotkać i potrzebuje różnego contentu. W momencie wydania książki trzeba mieć świadomość, która podgrupa tego segmentu jest tak naprawdę naszym czytelnikiem. Inaczej można popełnić masę błędów, od projektu okładki zaczynając, a na wyborze narzędzi promocyjnych kończąc. Różne są także insighty tych „podgrup”. Od: „wszystko mogę, nic nie muszę”, po „jestem szczęśliwy, gdy jestem potrzebny”. Nawet słownictwo może okazać się wielką pułapką. Dla części tej grupy słowo „senior” będzie nobilitacją, a dla innej wręcz przeciwnie – to poważny afront. Sporo min, ale warto je rozbroić, bo nagrodą będzie naprawdę bardzo lojalny czytelnik, który dodatkowo będzie aktywnie promował naszą ofertę wśród znajomych!

Największe wyzwanie
Szczególnie teraz, w dobie koronawirusa największym wyzwaniem będzie odnalezienie Silversów w sieci. Poznanie blogerów i influenserów działających na Facebooku i Instagramie. Stworzenie płaszczyzny komunikacji online. Między innymi tego uczymy na szkoleniu „Nadchodzi Silver Tsunami – największa grupa czytelników w Polsce”. Najbliższe spotkanie już 28 października! A warto przełamać stereotypy w tym zakresie.

Wystarczy przyjrzeć się faktom:
• W  całym polskim internecie jest 5,8 mln osób z pokolenia Silver
• 22 proc. internautów w Polsce to osoby 50+
• Najbardziej popularna tematyka witryn: kultura i rozrywka (95 proc.), informacje i publicystyka (90 proc.), styl życia (85 proc.)
• 32 proc. Silversów korzysta z mediów społecznościowych kilka razy dziennie
• Na Facebooku jest ok. 3 mln osób 50+, a na Instagramie – 463 tys.

I jeszcze jedna ciekawostka. Kobiet 50+ jest w mediach społecznościowych o 50 proc. więcej niż mężczyzn. Kobiety też kupują i czytają więcej książek. Ale o tym wydawcy już wiedzą.

Problem powstaje wtedy, gdy próbują komunikować się z nimi językiem 30-latek.

Przeczytaj także: Dojrzały czytelnik to najbardziej lojalny klient

Zachęcamy do udziału w szkoleniu, które da m.in. odpowiedź na pytanie, jak osiągnąć sukces w grupie czytelników 50+:

Przeczytaj także: Relacja ze szkolenia zorganizowanego w ub. roku: Nadchodzi srebrne tsunami – jak adresować projekty wydawnicze do czytelników 50+

Szkolenie poprowadzą: Izabela Pajor i Magdalena Małgorzata Kos, założycielki grupy szkoleniowej „Szkolenia dla Wydawcy” oraz grupy marketingowo-wydawniczej www.silverguru.pl. Wydawczynie i ekspertki z ponad 25-letnim doświadczeniem. Wprowadzały z sukcesem największe projekty wydawnicze skierowane do czytelników 40+.

Prowadzą we współpracy z Biblioteką Analiz i serwisem Rynek-ksiazki.pl szkolenia dotyczące praktyki i rynku wydawniczego, z którym dzielą się unikalną wiedzą z wydawcami, selfpublisherami i blogerami.

Podaj dalej
Autor: IZABELA PAJOR I MAGDALENA MAŁGORZATA KOS