Kilkunastu księgarzy z całej Polski wzięło udział w bezpłatnym szkoleniu organizowanym przez Bibliotekę Analiz „Jak promować polską książkę i historię w księgarniach”, które odbyło się online 25 czerwca.
– Polacy są zainteresowani polską historią i literaturą, potrzebują jednak bardziej nowoczesnych technik promocji i lepszego dopasowania oferty do ich potrzeb. W naszym kraju dobrze sprzedaje się literatura faktu, a przede wszystkim biografie i wspomnienia, publicystyka, reportaże oraz książki poświęcone historii XX wieku. Co ciekawe, tego typu lektury o wiele częściej wybierają mężczyźni – mówiła wykładowczyni Magdalena Kos.
Omówiła różnice pokoleniowe, prezentowała m.in. na jakie parametry książek zwracają uwagę różne pokolenia oraz jak wyeksponować ulubione przez Polaków rodzaje i gatunki literatury polskiej, by przyciągały na stronie księgarni, jak budować serie, ciekawe ekspozycje i wykorzystać efekt śnieżnej kuli.
Z kolei Izabela Pajor prezentowała przykłady efektywnej promocji w księgarni stacjonarnej. Wśród propozycji pojawiły się: organizacja wydarzeń na specjalne okazje, m.in, projekcje filmów, spotkania autorskie, kąciki pamięci, itp., wydarzenia cykliczne, np. Historia Polski w komiksie, Historia lokalnej ojczyzny, Polscy nobliści w literaturze, Młode talenty, Laureaci Nike i inne; kluby książki – giełda ciekawostek (reprinty, unikaty, białe kruki) czy warsztaty edukacyjne dla najmłodszych i rodzin oraz seniorów.
Obie wykładowczynie zaprezentowały różne modele promocyjne i wydawnicze stosowane w księgarniach na całym świecie. Wskazywały, że ważne jest „połączenie sił” czyli budowanie nowych modeli biznesowych oraz współpraca m.in. z ogólnopolskimi i lokalnymi ośrodkami kultury i instytucjami promującymi wartości polskości i dziedzictwa narodowego.
Księgarnie muszą stać się przestrzeniami wielofunkcjonalnymi, konkurowanie sprzedażą wyłącznie książek staje się coraz trudniejsze, konieczne staje się rozszerzanie działalności np. o organizowanie warsztatów, koncertów, wydzielenie miejsca np. na galerię. Niezwykle istotne jest budowanie atmosfery, wystrojem wnętrza, oświetleniem, a także personalizacja oferty. – To wszystko tworzy niezwykły klimat, dla którego chodzi się do księgarń stacjonarnych – wskazywały prowadzące szkolenie.
Uczestnicy obok wielu porad otrzymali również gotowy scenariusz warsztatów dla dzieci z grup szkolnych najmłodszych klas, a także dodatkowy materiał oparty na licznych przykładach wskazujący, jak sprofilować komunikację o ofercie księgarni na social mediach.
Księgarze mają również możliwość bezpłatnej promocji organizowanych w księgarniach wydarzeń w serwisie Rynek-ksiazki.pl
Szkolenie odbyło się dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury pod patronatem Polskiej Izby Książki i Stowarzyszenia Księgarzy Polskich.
Patronat: