Poniedziałek, 23 stycznia 2006
Opis z publikacji Łukasza Gołębiewskiego pt. "Rynek książki w Polsce. Edycja 2005"
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak Sp. z o.o. 30 - 105 Kraków, ul. Kościuszki 37 tel. (012) 619 95 01, fax (012) 619 95 02 http://www.znak.com.pl, e-mail redakcja@znak.com.pl Roczne przyrosty obrotów osiągane przez Znak w latach 1997 - 2000 były ogromne (za wyjątkiem roku 1999) i wynosiły: 66 proc. wzrostu w 1997 roku; 62 proc. w 1998 i 54 proc. w roku 2000. Rozwój Znaku z lat 2001 - 2002 – powszechnie uważanych za kryzysowe – liczony wzrostem nakładów książek, poziomu sprzedaży i realizowanego obrotu był także bardzo wysoki. Nakłady i sprzedaż w 2002 roku po raz pierwszy przekroczyły milion egzemplarzy. Lata 2002 - 2003 pod względem poziomu obrotów były do siebie podobne – oficyna zrealizowała wtedy odpowiednio 24,5 i 24,8 mln zł obrotu. Natomiast rok 2004 przyniósł kolejny, tym razem 20 proc., skok obrotów. Przychód ze sprzedaży książek wyniósł 29,7 mln zł. Łączny nakład osiągnął poziom 1,35 mln egz., sprzedano 1,23 mln egz. Licząc w wartościach bezwzględnych, wzrost obrotów o 4,9 mln zł należy do najwyższych w historii wydawnictwa. Od lat stale rośnie także liczba publikowanych tytułów. W 2002 roku na 133 wydane pozycje przypadło 80 pierwszych edycji. Rok później było to odpowiednio 155 i 95 pozycji, w 2004 roku liczba wydanych tytułów była rekordowa – 192, w tym pierwszych wydań było 122. Nie można nie wspomnieć o roku 2005, który może okazać się kolejnym przełomem w historii wydawnictwa. Przyczyni się do tego bez wątpienia wzrost zainteresowania książkami związanymi ze zmarłym w kwietniu 2005 roku Janem Pawłem II. Chodzi tu zarówno o książki autorstwa Karola Wojtyły jeszcze z okresu krakowskiego, jak i z czasów watykańskich – w pierwszym rzędzie o „Pamięć i tożsamość”, choć w ofercie Znaku znajduje się ponad 20 takich tytułów – oraz o książki traktujące o papieżu. Wspomniana, ostatnia książka Jana Pawła II, została wydana w absolutnie rekordowym jak na polskie warunki nakładzie 1,2 mln. egz. (oczywiście, w kilku dodrukach), jej sprzedaż w miesiącach kwiecień – czerwiec 2005 wyniosła ponad 1,1 mln egz., czyli tyle, ile Znak sprzedał wszystkich książek w 2003 roku. W ostatnich latach oficyna rozpoczęła wydawanie podręczników – przede wszystkim do nauki języka polskiego oraz historii w gimnazjum. Łącznie w latach 1999 - 2004 sprzedano blisko 700 tys. egz. książek do polskiego. Razem z publikacjami uzupełniającymi i zeszytami ćwiczeń do połowy 2005 roku sprzedaż książek do nauki języka polskiego przekroczyła milion egzemplarzy. W ofercie oficyny jest 17 podręczników, które sprzedały się w nakładach przekraczających 20 tys. egz. W przychodach spółki książki edukacyjne stanowią ok. 20 proc. Spośród pozostałych ok. 40 proc. to tytuły katolickie, zaś ok. 60 proc. obejmuje prozę i humanistykę. W ofercie pozaszkolnej wydawnictwo Znak ma blisko 70 tytułów, z których każdy do końca 2004 roku sprzedał się w liczbie ponad 15 tys. egz., a 9 tytułów (nie licząc podręczników) sprzedało się w nakładach ponad 100 tys. egz. – imponujące jest to, że w grupie najlepszych autorów Znaku znajdują się obok siebie przede wszystkim pisarze niekomercyjni: Jan Paweł II. Władysław Szpilman, Norman Davies, Józef Tischner, Czesław Miłosz, Ryszard Kapuściński, Wisława Szymborska, Antoni Libera, Joanna Olczak - Ronikier, (laureatka nagrody Nike 2002 za „W ogrodzie pamięci”), Leszek Kołakowski. Obok znakomitych autorów, będących podstawą osiągniętego sukcesu, dwa elementy wyróżniają Znak od większości wydawnictw – sprawna dystrybucja oraz bardzo widoczna promocja książek. Dobrym przykładem jest „Pianista” Władysława Szpilmana, tytuł wprowadzony do księgarń w 2000 roku. Książka w ciągu dwóch miesięcy od wejścia na rynek osiągnęła sprzedaż w wysokości 33 tys. egz. Jednocześnie była to wówczas jedna z najbardziej nagłaśnianych książek w Polsce. Do promocji włączono wiele znakomitości, książka była obecna w radiu i telewizji. Do jej sukcesu przyczyniła się z pewnością także jej ekranizacja. W rezultacie znalazła się na rocznych podsumowaniach list bestsellerów nie tylko w roku 2000, ale także w latach 2001 - 2003. Do połowy 2005 roku „Pianista” został sprzedany w nakładzie blisko 200 tys. …
Wyświetlono 25% materiału - 632 słów. Całość materiału zawiera 2531 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się