Poniedziałek, 28 listopada 2022

Pierwsze oceny firm z rynku KEP (kurier, ekspres, paczka) tegorocznego Black Friday i trwającego tydzień okresu promocji na zakupy, tzw. Black Week, pokazują, że kryzys, który dotknął już wiele branż, w tym e-handel, teraz zagląda w oczy kurierom. Dostawy w ostatnich dniach nie wzrosły bowiem w tempie, do jakiego przyzwyczaiły nas poprzednie lata – dowiedziała się „Rzeczpospolita”. A to źle wróży paczkowemu szczytowi, który właśnie ruszył.

Jak prognozuje Marcin Susmanek, członek zarządu Alsendo (firma jest operatorem serwisów TaniKurier, Apaczka i Sendit), “sytuacja gospodarcza i m.in. realny spadek pensji w ostatnich miesiącach wywołują na rynku niepokój. Sądzę, że w pierwszych miesiącach przyszłego roku możemy w efekcie oczekiwać spadków obrotów na rynku e-commerce w porównaniu z 2022”.

Świąteczny szczyt będzie zatem dla rynku KEP stosunkowo dobry, choć spowolnienie już widać, a przejawia się w zahamowaniu corocznych wzrostów zamówień w okresie Black Friday.

W tym roku zwiększonym zamówieniom nie sprzyjało z pewnością mniej niż w poprzednich latach ofert z darmową dostawą (wskazało na ten aspekt 50 proc. sklepów internetowych ankietowanych przez Gemiusa). Poza tym Polacy, w dobie recesji, nie są skłonni do robienia nadmiernych zakupów.

Firmy logistyczne za granicą już zaczynają mocno odczuwać spowolnienie. Jak podaje BIEK, niemieckie stowarzyszenie branży KEP, niepewność konsumentów w związku z rekordową inflacją doprowadziła w I połowie br. do spadku liczby o ponad 11 proc. Prognozy mówią zaś, że niemiecki rynek KEP czeka w br. historyczny sezon, przy niższej liczbie paczek obsłużonych w szczycie. Kryzys wyraźnie się rozlewa po sektorze: szwajcarska Swiss Post wskazuje, że strumień paczek od kilku miesięcy mocno słabnie, szwedzki start-up logistyczny Instabox ogłosił w tym miesiącu upadłość swoich spółek KEP w Holandii, belgijski operator Bpost poinformował, że liczba paczek obsłużonych w III kwartale skurczyła się o 4 proc., zaś grupa Aramex z Dubaju podała, że w okresie lipiec–wrzesień zaliczyła dwucyfrowy spadek przychodów i liczby przesyłek kurierskich.

Podaj dalej
Autor: W, fot. Pixabay
Źródło: Rzeczpospolita