Wtorek, 28 kwietnia 2020
Zmiana stawki podatku VAT nie była kluczowa

Jeżeli można doszukiwać się jakiegoś pozytywu w tej całej pandemicznej sytuacji to na pewno jest nim wzrost zainteresowania e-bookami. E-książka okazała się odporna na kryzys w czasach korony. Podczas gdy teatry, kina i muzea są nadal zamknięte, ona pozostaje łatwo dostępna. Co prawda konkuruje o uwagę z filmami, grami czy internetem. Zwiększająca się liczba sprzedawanych e-boków to stała, choć powoli narastająca, tendencja. Dzięki licznym akcjom apetyt na e-czytanie nie słabnie. Do sięgania po e-booki i audiobooki zachęcają sami wydawcy, obniżając ceny lub oferując je całkowicie za darmo.

Sprzedaż e-booków w pierwszym kwartale 2020 roku w porównaniu do analogicznego okresu 2019 w Woblinku wzrosła o prawie 80 proc. – Bardzo pracowaliśmy na taki wynik, ale są też oczywiście czynniki zewnętrzne, np. pandemia koronawirusa – powiedział „Bibliotece Analiz” Paweł Polański, prezes spółki eCom Group, do której należy platforma Woblink.com.

– Początek tego roku jest dość wyjątkowy ze względu na dynamikę wydarzeń na świecie. Sytuacja pandemiczna i ograniczenia zakupowe klientów wpływa pozytywnie na cały polski e-commerce, w tym także na rynek książki (sprzedaż online) i e-booków. W naszym przypadku sprzedane nakłady e-booków urosły o 120 proc. – przekazał z kolei Radosław Tosta, wicedyrektor marketingu ds. eCommerce Grupy Helion, do której należy sklep Ebookpoint.pl.

Wyraźny wzrost zainteresowania e-bookami i audiobookami w porównaniu do zeszłego roku, ale także w stosunku do poprzednich miesięcy odnotowała również platforma Publio.pl. – Rośnie też kategoria e-prasa, a największym zainteresowaniem cieszą się dzienniki i tygodniki – mówi Beata Gutowska, dyrektor zarządzający Publio.pl.

Zapytaliśmy o to, czy wpływ na wzrost sprzedaży miało obniżenie stawki VAT na e-booki i audiobooki do 5 proc.

– Zmiana stawki podatku VAT nie była kluczowa dla rosnącej popularności książek elektronicznych – twierdzi Radosław Tosta. – Dużo większe znacznie dla e-czytelnictwa ma coraz szersza aktywność wydawców na tym polu oraz zmiany przyzwyczajeń czytelników, którzy odważniej sięgają po e-booki i audiobooki.

Więcej w najnowszym wydaniu dwutygodnika “Biblioteka Analiz”, które ukaże się już wkrótce.

❗❗❗Chcesz być na bieżąco – zamów roczną prenumeratę >>>http://rynek-ksiazki.pl/sklep/biblioteka-analiz-prenumerata-roczna/

Podaj dalej
Autor: Ewa Tenderenda-Ożóg, fot. Pixabay