
Koncern Stora Enso poinformował o wynikach finansowych za trzeci kwartał 2025 roku. Jak przekazała Poligraficzna Agencja Informacyjna, w tym okresie przychody grupy wyniosły 2,283 mld euro, co oznacza wzrost o 1 proc. w ujęciu rok do roku (przy 2,261 mld euro w 3. kwartale 2024 roku). Skorygowany zysk operacyjny EBIT osiągnął wartość 126 mln euro (175 mln euro przed rokiem), przy marży EBIT na poziomie 5,5 proc. (7,8 proc. rok wcześniej). W okresie styczeń-wrzesień 2025 roku sprzedaż Stora Enso wyniosła 7,072 mld euro (6,727 mld euro rok wcześniej), a skorygowany EBIT – 427 mln euro.
„W trzecim kwartale 2025 roku kontynuowaliśmy naszą strategię i uwzględnione w jej ramach działania zwiększające rentowność. Ponieważ otoczenie rynkowe pozostawało trudne, a popyt umiarkowany, skupiliśmy się na obszarach, które pozostają pod naszą kontrolą”, napisał w specjalnym komunikacie do inwestorów i akcjonariuszy Hans Sohlström, prezes i CEO Stora Enso (na zdjęciu).
Na wyniki trzeciego kwartału wpłynęły m.in. koszty rozruchu nowej linii produkującej tekturę opakowaniową w zakładzie w Oulu (Finlandia), które wyniosły ok. 45 mln euro. Mimo to grupa utrzymała stabilny poziom sprzedaży i oczekiwany wynik we wszystkich obszarach biznesowych. „Konsekwentnie realizujemy działania ukierunkowane na zwiększenie wydajności operacyjnej, poprawę konkurencyjności kosztowej i doskonałość komercyjną w całej organizacji. Równolegle koncentrujemy się na dalszym rozwoju naszego portfela produktów w obszarze opakowań odnawialnych oraz pozostałych segmentach wspierających tę działalność” – podkreślił Hans Sohlström.
Jednym z najważniejszych wydarzeń trzeciego kwartału była sprzedaż ok. 175 tys. ha lasów w Szwecji, stanowiących 12,4 proc. szwedzkich zasobów leśnych Stora Enso. Wartość transakcji wyniosła ok. 900 mln euro.
Od 1 lipca Stora Enso działa w oparciu o nową, uproszczoną strukturę organizacyjną. Główna działalność – opakowania odnawialne – została podzielona na cztery obszary biznesowe: Foodservice & Liquid Board, Cartonboard, Containerboard i Packaging Solutions. Pozostałe segmenty – Biomaterials, Wood Products i Forest – pełnią funkcję wspierającą. „Nowy model organizacyjny wzmacnia naszą orientację na klienta i upraszcza procesy decyzyjne. Korzyści z tej zmiany są już widoczne w codziennej działalności grupy”, zaznaczył Hans Sohlström.
Stora Enso zakłada kontynuowanie proaktywnych i konsekwentnych działań w całej grupie, ukierunkowanych na dalszą poprawę rentowności, przepływów pieniężnych i konkurencyjności kosztowej. Obejmują one optymalizację zakupów, zwiększanie wydajności operacyjnej, doskonalenie działań handlowych, poprawę zarządzania kapitałem obrotowym oraz kontrolę kosztów stałych.
Firma kontynuuje jednocześnie budowę bardziej elastycznej i płaskiej struktury organizacyjnej, skupiając się na rozwoju podstawowego biznesu – opakowań odnawialnych.
W ramach realizowanej transformacji Stora Enso przechodzi na bardziej zintegrowany model biznesowy, obejmujący jej północnoeuropejskie zakłady produkujące tekturę opakowaniową. Celem jest zwiększenie efektywności całego łańcucha wartości i wzmocnienie koncentracji na kliencie.
„Dzięki zaangażowaniu naszych zespołów budujemy silniejszą, bardziej ukierunkowaną organizację, lepiej przygotowaną do dostarczania wartości w długim horyzoncie czasowym. Przekształcenia, które obecnie realizujemy, zdefiniują bardziej odporną i konkurencyjną Stora Enso na przyszłość”, podsumowuje Hans Sohlström.













