Fundacja Powszechnego Czytania zapowiada w listopadzie szkolenia dla lekarzy poświęcone wpływowi głośnego czytania na rozwój dzieci.
Konferencja z warsztatamiodbędzie się 18 listopada w Bibliotece Narodowej w Warszawie. Udział w niej pozwoli lekarzom na zdobycie teoretycznej i praktycznej wiedzy w zakresie rekomendowania i upowszechniania czytania wśród pacjentów i ich opiekunów. Uczestnicy, którzy ukończą szkolenie otrzymają certyfikat, premiowanym punktami edukacyjnymi Okręgowej Izby Lekarskiej w Warszawie. Jest ono rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Pediatryczne, które objęło patronat nad projektem.
Zapisy na bezpłatne wydarzenie przyjmowane są do 15 listopada. Formularz zgłoszeniowy znajduje się na stronie: https://www.ksiazkanarecepte.pl/szkolenie/.
W ramach szkoleń Fundacja Powszechnego Czytania udostępni uczestnikom materiały – “recepty” do przepisywania czytania oraz książeczki do czytania przez opiekunów.
Szkolenie organizowane jest w ramach programu „Książka Na Receptę. Recepta na Sukces” przez Fundację Powszechnego Czytania, dzięki wsparciu programu „Promocja czytelnictwa” Instytutu Książki i Ministerstwa Kultury.
Program opiera się na zaproszeniu środowiska medycznego do rekomendowania rodzicom i opiekunom czytania książek dzieciom już od niemowlęctwa. Głównym punktem tegorocznej kampanii będzie konferencja z warsztatami praktycznymi – kompleksowym szkoleniem dla lekarzy rodzinnych i pediatrów.
Celem programu jest wspieranie prawidłowego rozwoju najmłodszych obywateli. Codzienne głośne czytanie dzieciom oraz rozmowa z nimi, to niezbywalny fundament dla ich stabilności emocjonalnej, kompetencji społecznych i zdolności intelektualnych. Program opiera się na bogatych danych naukowych i praktycznych doświadczeniach zdobytych na świecie. Autorytetem, na który powołuje się Fundacja Powszechnego Czytania, jest prof. Barry Zuckerman, amerykański pediatra, który jako pierwszy lekarz na świecie zapoczątkował zalecanie wczesnego czytania dzieciom jako interwencję medyczną.
Rodzice czytający małym dzieciom stymulują ich język i kompetencje poznawcze, rozwój społeczny i emocjonalny, ponieważ tworzą najdogodniejszą sytuację do stymulacji mózgu. Dziecko, które czuje się bezpiecznie na kolanach rodzica, jest otwarte na stymulację, którą rodzic dostarcza poprzez bogactwo czytanego tekstu i rozmowy towarzyszącej. Z zachwytem obserwuję jak Fundacja Powszechnego Czytania i jej projekt „Książka na receptę” rozwija realizowanie tego działania dla dzieci w Polsce
– powiedział prof. Zuckerman, którego wykład będzie częścią zapowiadanych szkoleń.
Projekt stawia sobie za cel wypracowanie w rodzinach w Polsce nawyku czytania i rozmowy z dziećmi od niemowlęctwa. Dane naukowe wskazują, że mają one ważny wpływ na ich rozwój – emocjonalny, intelektualny i społeczny. Zaproszenie do kampanii lekarzy, po zapoznaniu się z opublikowanymi wynikami licznych badań naukowych, stało się oczywistością – lekarze to wspaniałe autorytety, ludzie, których powołaniem jest dbanie o nasze zdrowie i rozwój, nie wyobrażam sobie lepszego autorytetu dla rodziców malutkiego dziecka
– przekonuje Maria Deskur, prezeska FPC.
Organizatorzy podkreślają, że rekomendacja czytania i rozmowy z małym dzieckiem jest oparta na danych naukowych dobrej jakości: kiedyś była to intuicja, ale aktualnie dysponujemy badaniami, pokazującymi korzystny wpływ głośnego czytania książek dzieciom i wpływ bogactwa słownego na rozwój ich mózgu.
Nie mieliśmy żadnych wątpliwości, że to jest program i idea, w którą chcemy się włączyć. Badania są jednoznaczne: mózgi dzieci, które rosną w środowisku relacyjnie i semantycznie bogatym i przychylnym, wytwarzają więcej połączeń synaptycznych. To jest podstawowy fundament, dzięki któremu całe ich późniejsze życie, w wielu jego aspektach, nie tylko zdrowotnym, będzie lepsze. Jako pediatrzy dbamy o zdrowie mięśni, czy kości naszych pacjentów, ale dbamy też o rozwój ich mózgów!
– mówi profesor Teresa Jackowska, prezes zarządu Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego, które jest partnerem programu.
Od lat zajmuję się komunikacją jako niezbywalnym elementem skutecznej medycyny. W programie „Książka na receptę” zachwyca mnie właśnie ten element – że pokazujemy mechanizmy wpływu na zdrowie psychofizyczne jako całość, że traktujemy pacjenta holistycznie, czyli bierzemy pod uwagę badania mózgu, badania środowiskowe, badania z zakresu psychologii i psychiatrii rozwojowej. Cieszę się, że mogę w programie uczestniczyć
i zapraszam na szkolenia!
– dodał dr hab. Wojciech Feleszko, wykładowca Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, autor licznych książek, członek zarządu Sekcji Pediatrii European Academy of Allergy and Clinical Immunology.
Założeniem „Książki na receptę” jest odpowiednie przygotowanie personelu medycznego do “przepisywania na receptę” głośnego czytania dzieciom, czyli zachęcania do pielęgnowania codziennego nawyku. „Medycyna Praktyczna Pediatria” już w 2019 roku rozdawała lekarzom recepty na czytanie jako partner programu.
Cieszymy się z kontynuacji i dalszego rozwoju programu, którego jesteśmy partnerem od początku. Profesor Zuckerman już w 2019 roku wystąpił na organizowanej przez redakcję „Medycyny Praktycznej Pediatrii” cyklicznej konferencji Jesień Pediatryczna w Krakowie i w Warszawie, jako pierwsi w Polsce opublikowaliśmy też artykuł przeglądowy adresowany do lekarzy dotyczących efektów głośnego czytania książek dzieciom z krytycznym przeglądem danych naukowych i płynących z nich wniosków, które leżą u podstaw programu „Książka na receptę. Recepta na sukces”. Zdając sobie sprawę jak trudno w praktyce dodać do wizyty lekarskiej jeszcze jeden temat, widzimy jednak głęboką zasadność włączenia zalecenia czytania dialogowego w rodzinach do codziennej praktyki lekarzy rodzinnych i pediatrów
– mówi dr n. med. Jacek Mrukowicz, redaktor naczelny „Medycyny Praktycznej Pediatrii”, która jest partnerem programu.
Docelowym efektem promocji wczesnego czytania jest zwiększona liczba dzieci osiągających swój pełen potencjał rozwojowy dzięki czytaniu i rozmowie. Długofalowo przełoży się to na zwiększenie liczby ludzi, którzy dzięki temu lepiej radzą sobie wżyciu. Namawianie do codziennego czytania dzieciom od urodzenia ma dać wymierne długofalowe efekty, by za dziesięć lat poziom zdrowia psychicznego i społecznych kompetencji Polaków był lepszy, nasz rodzimy biznes i nauka się rozwijały, a nasze elity wywierały pozytywny wpływ na arenie międzynarodowej.
Na świecie takie działania przynoszą bardzo pozytywną zmianę – docierają do szerokiego grona odbiorców. Ewaluacja polskiego programu “Książka na Receptę. Recepta na Sukces” będzie oczywiście potrzebna, ale na to jeszcze moment musimy poczekać.
Fundacja Powszechnego Czytania jest organizacją non profit, która powstała w 2018 roku dzięki woli współpracy na co dzień ze sobą konkurujących wydawców książek , i stawia sobie za cel podniesienie poziomu czytelnictwa w Polsce. W 2019 roku Fundacja uruchomiła pierwszą odsłonę programu „Książka na receptę. Recepta na sukces”, zapraszając do współpracy pierwszego pediatrę na świecie, który w 1990 roku zaczął przepisywać czytanie, jak witaminy. Oprócz tego FPC prowadzi też inne projekty upowszechniające czytanie, na wielu obszarach z udziałem różnych środowisk: „Supermoc Książek”, „Ratownicy Czytelnictwa”, #CzytanieRządzi, #TataTeżCzyta, „Książka Chroni” oraz świąteczną akcję fundraisingową Uwolnij Supermoc Dobra.
Szczegóły programu Książka Na Receptę: https://www.ksiazkanarecepte.pl/
Organizator programu: Fundacja Powszechnego Czytania
Partnerzy programu: Polskie Towarzystwo Pediatryczne, Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Medelight