Biblioteka Analiz i Kancelaria Patrimonium zapraszają do udziału w szkoleniu „Umowy prawa autorskiego a nowelizacja ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z 20.09.2024 r. – aspekty praktyczne”.
Celem szkolenia jest przekazanie kluczowych zagadnień dotyczących zawierania umów prawa autorskiego (umów o przeniesienie autorskich praw majątkowych, umów licencyjnych, autorskich umów o dzieło) z uwzględnieniem obszernej, obowiązującej z dniem 20.09.2024 r. nowelizacji ustawy z 4.02.1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (ustawa z dnia 26.07.2024 r., Dz.U.2024.1254). W wyniku tej nowelizacji została dokonana implementacja dwóch dyrektyw unijnych z zakresu prawa autorskiego, w tym przede wszystkim dyrektywy o jednolitym rynku cyfrowym, która zobowiązała państwa członkowskie do wprowadzenia zasady godziwego wy-nagrodzenia dla twórców i artystów wykonawców oraz tzw. zasady przejrzystości, tj. regularne-go przekazywania twórcom informacji na temat przychodów uzyskiwanych przez nabywcę praw bądź licencjobiorcę z tytułu korzystania z utworu. Rozwiązania te – w wyniku implementacji dyrektywy – stały się z dniem 20.09.2024 r. częścią polskiego prawa krajowego. Podczas wykładu nakreślona zostanie geneza zmian, ich merytoryczna istota, a także kontekst praktyczny znowelizowanych przepisów.
Korzyści dla uczestników: Uzyskanie w skondensowanej formie aktualnej, uwzględniającej nowy stan prawny, wiedzy na temat kluczowych zagadnień prawa autorskiego.
Podczas szkolenia zostaną poruszone m.in. następujące zagadnienia:
– Czy nowelizacja ustawy o prawie autorskim wpływa na praktykę obrotu prawami autorskimi, w tym treść umów z autorami?
– Jakie są nowe uregulowania ustawowe dotyczące wynagrodzeń autorskich?
– Co oznacza pojęcie „godziwe i odpowiednie” wynagrodzenie autora i w jaki sposób ten nowy wymóg ustawowy można zrealizować w umowie prawa autorskiego?
– Czy w obecnym stanie prawnym nadal można stosować wynagrodzenie ryczałtowe czy też ustawo-dawca preferuje już tylko wynagrodzenie proporcjonalne do przychodów, w tym procentowe?
– Co to jest „klauzula bestsellerowa” i jaki jest w obecnym stanie prawnym mechanizm podwyższania wynagrodzenia autorskiego na żądanie twórcy?
– Na czym polega obciążający wydawców i innych podmiotów korzystających z praw autorskich na podstawie umowy „obowiązek przejrzystości” i jak zgodnie z prawem należy go realizować?
– Co zyskają twórcy i wydawcy dzięki nowym rozwiązaniom?
– Czy wydawcy mają powody, by obawiać się nowych przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych?
Program szkolenia
I. Nowelizacja ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
1. Geneza zmian.
2. Ogólna charakterystyka zmian.
3. Wynagrodzenie „godziwe i odpowiednie” – nowe uregulowania odnośnie wynagro-dzeń autorskich.
4. „Klauzula bestsellerowa” – mechanizm domagania się przez twórcę podwyższenia wynagrodzenia umownego.
5. „Obowiązek przejrzystości” – nowe obowiązki informacyjne wydawcy.
6. „Odwołanie” umowy prawa autorskiego – nowe zasady odstępowania i wypowia-dania umów prawa autorskiego.
7. Konsekwencje zmian prawa autorskiego dla praktyki obrotu prawami autorskimi.
II. Umowy prawa autorskiego – zagadnienia obrotu krajowego
1. Podstawowe zagadnienia
1) Rodzaje umów prawa autorskiego.
2) Licencja a przeniesienie – różnice:
a) forma
b) możliwość wypowiedzenia
c) okres – domniemanie 5 lat
d) terytorium – domniemanie
e) domniemanie zawarcia licencji
f) możliwość niewyłączności przy licencji
3) Autorskie umowy o dzieło.
2. Przedmiot umowy – sprawa kluczowa
1) utwór
2) przedmioty praw pokrewnych
3) wizerunek
4) tytuł utworu – tytuł roboczy, zmiany tytułu
3. Wymogi formalne dotyczące umów prawa autorskiego i wynikające z nich niebez-pieczeństwa
1) umowa autorska a umowa o dzieło
2) pola eksploatacji znane w chwili zawarcia umowy
3) przeniesienie praw do utworów mających powstać w przyszłości
4) wyraźne postanowienie o przeniesieniu autorskich praw majątkowych
4. Klauzule gwarancyjne – czy oświadczenia twórcy w umowie wzmacniają pozycję wy-dawcy/producenta etc.?
5. Klauzula przeniesienia autorskich praw majątkowych/udzielenia licencji
6. Pola eksploatacji
1) wpływ na skuteczność umowy
2) możliwość samodzielnego kształtowania
3) nowe pola eksploatacji – pojęcie, aspekty praktyczne, zabezpieczenie interesów korzystającego
7. Wykonywanie praw zależnych
8. Udzielanie dalszych licencji; cesja praw i obowiązków z umowy
9. Wynagrodzenie
1) sposób określenia: wynagrodzenie ryczałtowe, wynagrodzenie procentowe, wyna-grodzenie mieszane
2) odrębność wynagrodzenia
3) uprawnienia twórcy do informacji – roszczenie informacyjne i odpowiadający mu obowiązek informacyjny nabywcy praw lub licencjobiorcy
4) kwestia weryfikacji wynagrodzenia
5) wynagrodzenie twórcy z tytułu udzielenia sublicencji
10. Porozumienia dotyczące autorskich praw osobistych
11. Dostarczenie utworu
1) termin
2) konsekwencje niedostarczenia w terminie
3) zabezpieczenie
4) przeniesienie własności oryginału (corpus mechanicum)
12. Przyjęcie utworu – termin, usterki utworu, wezwanie do usunięcia usterek
13. Rozpowszechnianie utworu
14. Inne klauzule umowne
1) korekta autorska, zmiany w utworze, aktualizacja utworu
2) nota copyright; oznaczenie autorstwa
3) obniżenie ceny w każdym czasie
4) klauzula wyprzedażowa (sell-off)
5) wykorzystanie promocyjne utworu i jego fragmentów oraz wizerunku twórcy, eg-zemplarze bezhonoraryjne
6) zmiany danych osobowych twórcy
7) prawo opcji, prawo pierwszeństwa
8) zakaz konkurencji
9) klauzula poufności
15. Czas trwania umowy; ustawowe i umowne prawo odstąpienia i wypowiedzenia umów prawa autorskiego
Wykładowca: Joanna Hetman-Krajewska – adwokat i radca prawny, członek Izby Adwokackiej w Warszawie oraz Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie. Absolwentka studiów prawniczych na Wydziale Prawa i Admini-stracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów magisterskich o specjalności kultura amerykańska w Ośrodku Stu-diów Amerykańskich UW. Ukończyła liczne kursy dokształcające, m.in. z zakresu prawa autorskiego, ochrony baz danych, prawa konsumenckiego, prawa pracy, prawa upadłościowego, prawa spółek, prawa europejskiego. Autorka publikacji „Prawo Langa. Ustawowa regulacja cen książek”, skryptu „Podstawy prawa własności intelektualnej” oraz wprowadzenia do ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a także wielu artykułów traktujących o aktualnych problemach prawnych, ukazujących się na łamach „Rzeczpospolitej”, „Biblioteki Analiz” i „Magazynu Literackie-go Książki”. Prowadzi praktykę zawodową w Kancelarii Prawniczej PATRIMONIUM w Warszawie, specjalizującej się w prawnej obsłudze rynku wydawniczego oraz innych podmiotów zaangażowanych w obrót prawami autorskimi. Zajmuje się działalnością szkoleniową, prowadząc szkolenia i konferencje z zakresu prawa własności intelektualnej, m.in. przy współpracy z Biblioteką Analiz Sp. z o.o., Kancelarią Bukowski i Wspólnicy oraz Kancelarią Lassota i Partnerzy. Inicjatorka i wykładowca na Studiach Podyplomowych „Edytorstwo i Rynek Książki” w Warszawskiej Wyższej Szkole Humanistycznej im. Bolesława Prusa w Warszawie. Wykładowca prawa własności intelektualnej na Uniwersytecie Stefana Kardynała Wyszyńskiego oraz w Instytucie Badań Literackich PAN. Członek Komisji Prawa Autorskiego przy Ministrze Kultury i Dziedzictwa Narodowego (czwarta kadencja). Ukończyła z wynikiem bardzo dobrym studia doktoranckie w Instytucie Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk.
Termin szkolenia: 12 grudnia 2024 r., w godz. 10.00-15.00
Szkolenie odbędzie się na platformie Zoom.
Koszt udziału jednej osoby: 650 zł od osoby + 23 proc. VAT. Przy zgłoszeniu minimum 3 osób z danej firmy – koszt uczestnictwa wynosi 600 zł od osoby.
formularz_umowy_prAut_12_12_24
Kontakt w sprawie szkoleń:
Ewa Zając: ewa_zajac@rynek-ksiazki.pl
Ewa Tenderenda-Ożóg: ewa@rynek-ksiazki.pl
tel. 22 828 36 31, tel./ faks 22 827 93 50
Organizator:
Biblioteka Analiz Sp. z o.o.
ul. Mazowiecka 6/8, pok. 416, 00-048 Warszawa
tel. 22 828 36 31, faks 22 827 93 50