Rozmowa z Urszulą Witkowską, współwłaścicielką firmy Literacka Sp. z o.o.
– Czym zajmuje się firma o tajemniczej nazwie Literacka Sp. z o.o.?
– W ogromnym skrócie: zajmujemy się tworzeniem innowacyjnych narzędzi z wykorzystaniem możliwości sztucznej inteligencji dla rynku książki.
– To już się dzieje – sztuczna inteligencja (AI) wkroczyła do naszego życia i to od nas zależy, w jaki sposób wykorzystamy zdobycze technologii. Przez wiele lat pracowałaś jako bibliotekarka i księgarka, tymczasem firma, której jesteś współwłaścicielką, promuje usługę Wirtualnego Księgarza. Czy w tym kierunku powinniśmy zmierzać – wirtualnych specjalistów?
– Jak wspomniałaś, to już się dzieje i to dzieje się nie od wczoraj. Czy tego chcemy, czy nie, postęp technologiczny to fakt i od nas zależy, jak wykorzystamy możliwości, jakie daje nauka. Doświadczenie w księgarni i w bibliotece dało mi niesamowicie cenną bazę pod to, czy zajmuję się teraz. Projekty, nad którymi obecnie pracuję, to połączenie moich dwóch miłości, czyli świata książki oraz analiz, wysnuwania wniosków i tworzenia nowych scenariuszy zdarzeń. O AI myślę jednak nie tyle jak o wirtualnym specjaliście, co raczej asystencie czy doradcy człowieka. Czy to doradcy księgarza, bibliotekarza, czy wydawcy, czy to internauty przeglądającego ogrom informacji w poszukiwaniu ciekawych dla niego tytułów. Uważam, że nowe technologie mogą bardzo przysłużyć się rynkowi książki. Przecież wszyscy wiemy, że im precyzyjniejsza rekomendacja, tym efektywniejsza. Jednocześnie, opieranie się na analizie zakupu w przypadku książek nie wystarcza. Zmienia nam się nastrój, zmieniają się okoliczności. Zmienia się nasze doświadczenie jako czytelników. I tak naprawdę to właśnie leży u podstaw naszych prac na algorytmach AI – marzenie o takim systemie rekomendującym książki, który da szansę, by dopasować tytuły do gustu, a wręcz nastroju, by uchwycić w nim specyfikę bytu, jakim jest tekst.
W numerze także:
?Kryzys w branży – podsumowanie ankiety PIK
?Pandemia wykańcza księgarnie
?Sytuacja zawodowa tłumaczy literatury
?Merlin prognozuje dalszy rozwój – rozmowa z Anną Prymakowską, prezes zarządu i Agnieszką Wójcik, członkiem zarządu Merlin Group
?Top 10 Nielsen BookScan Polska
?Zadyszka nowości – czas dać tytułom drugą szansę
?Słabnie jakość obsługi
?Literatura dla wybranych – Japonia na polskim rynku wydawniczym
❗❗❗Chcesz być na bieżąco – zamów roczną prenumeratę >>>http://rynek-ksiazki.pl/sklep/biblioteka-analiz-prenumerata-roczna/
„Biblioteka Analiz” to profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo-księgarskim. Pismo adresowane jest głównie do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni, jego celem jest dostarczanie kadrze menedżerskiej szybkiej oraz rzetelnej informacji. Istnieje na rynku od 2000 roku.
„Biblioteka Analiz” dostępna jest wyłącznie w prenumeracie. W naszym >>>sklepie internetowym można zamówić egzemplarze drukowane lub elektroniczne.