Wtorek, 22 czerwca 2021

Prezentujemy zestawienie top 21 dla tygodnia 23. (6-12 czerwca) w panelu Nielsen BookScan.

– To już pewne, mamy wakacje, nawet jeśli nie kalendarzowe, to pogodowo-mentalne. Na ostatniej prostej przed zamknięciem szkół na szczytach list przebojów rozpychają się książki dla dzieci. I należy sobie jedynie życzyć, żeby sprzedaż książek-nagród na zakończenie roku szkolnego rosła i rosła. Wybór jest bardzo szeroki. Ciekawe czy szkoły pakietują książki w jakieś przedziały cenowe? Bo może być tak, że niektóre dzieciaki mogłyby dostać więcej książek, gdyby umiejętnie podejść wszystkie szkoły. Zakładam, że wśród nauczycieli – tak jak wszędzie – mamy różne podejścia: jednym się chce, a innym nie – komentuje Renek Mendruń, konsultant w Nielsen BookScan Polska.

Panel BookScan Polska Nielsena działa w kanale księgarskim w Polsce od lipca 2018 roku. Pokrywa mniej więcej 15-20 proc. rynku księgarskiego (sieci księgarskie oraz księgarnie internetowe). Dane do Bookscan Polska dostarcza ponad 200 księgarń stacjonarnych (BookBook, Bookszpan, Książnica Polska, Między Kartkami, Świat Książki) oraz księgarnie online: Swiatksiazki.pl i trzy należące do firmy Glosel (Taniaksiazka.pl, Ksiazkamat.pl, Bee.pl).

Łącznie w kanale księgarskim zarejestrowano w 2020 roku ponad 13 mln transakcji ze średnią ceną detaliczną książki drukowanej nieco ponad 25 zł brutto.

Model Bookscan jest ten sam w 11 krajach: informacje pochodzą z kas fiskalnych, badany jest popyt krajowy (eksport książek nie jest analizowany) i rynek nabywcy indywidualnego (sprzedaż b2b do bibliotek, szkół etc. nie wchodzi do zestawień).

Dodatkowo NielsenIQ w Polsce posiada dane o sprzedaży w kanale sieci handlowych (sieci marketów, dyskontów, drugstorów, kiosków czy stacji benzynowych). Łącznie w 2020 roku zanotowaliśmy w tych sieciach ponad 25 mln transakcji sprzedaży książek drukowanych ze średnią ceną książki 11 zł. Przy czym obecnie sprzedaż z sieci handlowych nie jest łączona z panelem księgarskim i nie wchodzi do prezentowanych tu zestawień.

Podaj dalej
Autor: Nielsen BookScan Polska