Poniedziałek, 18 października 2021
"Kajś" na pierwszym miejscu

Prezentujemy zestawienie top 20 Nielsen BookScan za 40. tydzień (3-9 października).

– Numer jeden to finalista Nike, czyli Zbigniew Rokita i nagrodzony reportaż “Kajś”, na szczycie książki z kategorii non-fiction, podręczniki jeszcze trzymają, ale to już końcówka, co zresztą widać na wykresie obrazującym sprzedaż w ostatnich 12 tygodniach – komentuje Renek Mendruń, konsultant w Nielsenie.

Panel BookScan Polska Nielsena działa w kanale księgarskim w Polsce od lipca 2018 roku. Pokrywa mniej więcej 15-20 proc. rynku księgarskiego (sieci księgarskie oraz księgarnie internetowe). Dane do Bookscan Polska dostarcza ponad 200 księgarń stacjonarnych (BookBook, Bookszpan, Książnica Polska, Między Kartkami, Świat Książki) oraz księgarnie online: Swiatksiazki.pl i trzy należące do firmy Glosel (Taniaksiazka.pl, Ksiazkamat.pl, Bee.pl).

Łącznie w kanale księgarskim zarejestrowano w 2020 roku ponad 13 mln transakcji ze średnią ceną detaliczną książki drukowanej nieco ponad 25 zł brutto.

Model Bookscan jest ten sam w 11 krajach: informacje pochodzą z kas fiskalnych, badany jest popyt krajowy (eksport książek nie jest analizowany) i rynek nabywcy indywidualnego (sprzedaż b2b do bibliotek, szkół etc. nie wchodzi do zestawień).

Dodatkowo NielsenIQ w Polsce posiada dane o sprzedaży w kanale sieci handlowych (sieci marketów, dyskontów, drugstorów, kiosków czy stacji benzynowych). Łącznie w 2020 roku zanotowaliśmy w tych sieciach ponad 25 mln transakcji sprzedaży książek drukowanych ze średnią ceną książki 11 zł. Przy czym obecnie sprzedaż z sieci handlowych nie jest łączona z panelem księgarskim i nie wchodzi do prezentowanych tu zestawień.

Podaj dalej
Autor: Nielsen BookScan Polska