Prezentujemy zestawienie top20 Nielsen BookScan Polska za tydzień 42. (17-23 października).
– W top 20 obejmującym trzeci tydzień października widać siedem nowości z października br., cztery nowości z września br., cztery lektury szkolne, jeden tytuł z Nike, jeden tytuł fenomen roku 2021, jeden fenomen podświadomości dostępny od dekad na rynku, jednego Pucia i ani jednego podręcznika – komentuje Renek Mendruń z Nielsen Bookscan Polska.
Przypomnijmy, że w każdym numerze dwutygodnika “Biblioteka Analiz” zamieszczamy zestawienia top 10 Nielsena dla trzech (a w sezonie podręcznikowym – czterech) kategorii: fiction, non-fiction, dla dzieci i młodzieży oraz podręczniki.
Panel BookScan Polska Nielsena działa w kanale księgarskim w Polsce od lipca 2018 roku. Pokrywa mniej więcej 15-20 proc. rynku księgarskiego (sieci księgarskie oraz księgarnie internetowe). Dane do Bookscan Polska dostarcza ponad 200 księgarń stacjonarnych (BookBook, Bookszpan, Książnica Polska, Między Kartkami, Świat Książki) oraz księgarnie online: Swiatksiazki.pl i trzy należące do firmy Glosel (Taniaksiazka.pl, Ksiazkamat.pl, Bee.pl).
Łącznie w kanale księgarskim zarejestrowano w 2020 roku ponad 13 mln transakcji ze średnią ceną detaliczną książki drukowanej nieco ponad 25 zł brutto.
Model Bookscan jest ten sam w 11 krajach: informacje pochodzą z kas fiskalnych, badany jest popyt krajowy (eksport książek nie jest analizowany) i rynek nabywcy indywidualnego (sprzedaż b2b do bibliotek, szkół etc. nie wchodzi do zestawień).
Dodatkowo NielsenIQ w Polsce posiada dane o sprzedaży w kanale sieci handlowych (sieci marketów, dyskontów, drugstorów, kiosków czy stacji benzynowych). Łącznie w 2020 roku zanotowaliśmy w tych sieciach ponad 25 mln transakcji sprzedaży książek drukowanych ze średnią ceną książki 11 zł. Przy czym obecnie sprzedaż z sieci handlowych nie jest łączona z panelem księgarskim i nie wchodzi do prezentowanych tu zestawień.