Poniedziałek, 27 kwietnia 2020
Top Nielsen Bookscan Polska

Prezentujemy top 20 za 16. tydzień (12-18 kwietnia). Panel BookScan Polska Nielsena działa w kanale księgarskim w Polsce od lipca 2018 roku. Pokrywa mniej więcej 10 -15 proc. rynku księgarskiego (sieci księgarskie oraz księgarnie internetowe).

 

Przypomnijmy, że w dwutygodniku “Biblioteka Analiz” zamieszczamy top 10 w podziale na Fiction, Non-fiction i książki dla dzieci i młodzieży z komentarzem Renka Mendrunia.

“Najnowsze zestawienie top 10 książek dla dzieci (kategoria Y) pokazuje, że kupujemy więcej tańszych publikacji. Mocno spadają średnia cena okładkowa i średnia cena sprzedaży. Rośną rabaty i wolumen sprzedaży, ale wartość sprzedaży nie. Zasadniczo ‘miks’ tytułowy jest stały: Kicia, Pucio, lektury, czasem nowy Cwaniaczek (albo Nela). Tym razem są też książki Grega do wczesnego nauczania.

Ponieważ czasy są wyjątkowe, a książki dla dzieci i młodzieży są bardzo zróżnicowane, w najnowszym wydaniu “Biblioteki Analiz”, które ukaże się już wkrótce, pokazujemy także tabelę top 10 w kategorii Y według wartości sprzedaży (takie ujęcie jest stosowane w BookScan w rankingach autorów). Przy takiej perspektywie zyskuje Nasza Księgarnia. Pucio (a jednak:) wyparł z topów Kicię Kocię. Nowy Cwaniaczek pozostał na „swoim” miejscu – czyli wysoko. Dodatkowo widzimy wreszcie wydawnictwo Dwie Siostry. Obraz wartościowy uzupełniają Skarpetki”. Więcej w numerze 9/20.

 

Dane do Bookscan Polska dostarcza około 300 księgarń stacjonarnych (BookBook, Bookszpan, Książnica Polska, Między Kartkami, Świat Książki) i dwie księgarnie on-line (Taniaksiazka.pl i Swiatksiazki.pl). Łącznie w tym kanale Nielsen obserwuje ponad 10 mln transakcji rocznie, gdzie średnia cena detaliczna książki drukowanej wynosi blisko 25 zł brutto.

Model Bookscan jest ten sam w 11 krajach: informacje pochodzą z kas fiskalnych, badany jest popyt krajowy (eksport książek nie jest analizowany) i rynek nabywcy indywidualnego (sprzedaż b2b do bibliotek, szkół etc. nie wchodzi do zestawień).

Dodatkowo Nielsen w  Polsce posiada dane o sprzedaży w kanale „marketowym” (sieci marketów, dyskontów, kiosków czy stacji benzynowych), przy czym obecnie sprzedaż z kanału marketowego nie jest łączona z panelem księgarskim i nie wchodzi do prezentowanych tu zestawień.

 

❗❗❗Chcesz być na bieżąco – zamów roczną prenumeratę >>>http://rynek-ksiazki.pl/sklep/biblioteka-analiz-prenumerata-roczna/

Podaj dalej
Autor: ET, RM