Wtorek, 25 października 2022

Rok 2021 był świetnym rokiem dla sprzedaży książek w Szwecji. Teraz czytelnicy kupują mniej książek niż w czasie pandemii, a najbardziej spada sprzedaż książek papierowych.

Całkowita sprzedaż książek w pierwszych dziewięciu miesiącach 2022 roku w Szwecji wyniosła 3,48 mld SEK, co stanowi spadek o 1,7 proc. (59 mln SEK) w porównaniu z analogicznym okresem w 2021 roku. Ubiegły rok był jednak rekordowy, zauważa szwedzkie Stowarzyszenie Wydawców w raporcie za trzeci kwartał roku.

W trzecim kwartale roku sprzedaż online spadła o 9,2 procent (54,3 mln SEK), podczas gdy księgarnie fizyczne odnotowały wzrost o 3,6 proc. (8,7 mln SEK).

Serwisy audiobooków również odnotowują wzrost i tempo wzrostu o 8,5 proc.

Najgorzej radzą sobie książki papierowe – sprzedaż spadła o 5,1 proc. (46,5 mln SEK). Różnica między różnymi formatami była duża. Podczas gdy twarda okładka i karton straciły odpowiednio 9,2 i 14,1 proc., sprzedaż książek w miękkiej oprawie wzrosła o 7,3 proc.

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy księgarnie internetowe straciły 11,2 proc.  i obecnie mają udział w rynku na poziomie 45 proc. w porównaniu do nieco poniżej 50 proc. w 2021 roku, podczas gdy księgarnie fizyczne wzrosły o 10,6 proc., co daje udział w rynku nieco ponad 20 proc.

Tempo wzrostu usług subskrypcji cyfrowej w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy wyniosło 8,5 proc., co daje udział w rynku na poziomie 30,6 proc.

Bestsellerem w trzecim kwartale roku jest “Gökungen” Camilli Läckberg. Z kolei najlepiej sprzedającą się książką non-fiction jest “Girig-Sverige: så blev folkhemmet ett paradis för de superrika: (Chciwość Szwecji: jak dom ludowy stał się rajem dla superbogatych) Andreasa Cervenki.

Autor: ET
Źródło: Svensk Bokhandel