Prof. Rosław Szaybo zmarł 21 maja w Warszawie. Był słynnym autorem plakatów, fotografem i projektantem okładek płyt i książek, laureatem licznych nagród oraz jurorem konkursów polskich i zagranicznych.
Jak czytamy w nekrologu podpisanym przez rektora, senat, studentów i pracowników Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, zamieszczonym w „Gazecie Stołecznej” z 23 maja, był „znakomitym dydaktykiem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1993-2015, szanującym poglądy i stanowiska studentów, jednym z czołowych przedstawicieli Polskiej Szkoły Plakatu , autorem okładek płyt najsłynniejszych muzyków świata, laureatem licznych konkursów i zdobywcą wielu prestiżowych nagród w Polsce i na świecie”.
W nekrologu podpisanym przez Piotra Glińskiego, wicepremiera i ministra kultury i dziedzictwa narodowego, zamieszczonym w „Rzeczpospolitej” z 24 maja, nazwano Rosława Szaybo „wybitnym artystą grafikiem, współtwórcą polskiej szkoły plakatu, a także wieloletniego pedagoga Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, odznaczonym Złotym Medalem ‘Zasłużony Kulturze Gloria Artis’”.
Waldemar Dąbrowski, były mister kultury, w nekrologu „Gazety Stołecznej” z 25-26 maja podpisanym wraz z Zespołem Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, pisze o zmarłym twórcy: „wielki kreator polskiej sztuki plakatu, znakomity artysta grafik, twórca niezapomnianych okładek płyt i książek, wybitna postać polskiej kultury”, a także wymienia inscenizacje Opery Narodowej, „które uświetnił swoimi wspaniałymi plakatami” – „Wozzeck”, „Poławiacze pereł”, „Nienasycenie”, „Carmen/Cos jakby” i „Straszny Dwór”.
W nekrologu Towarzystwa Przyjaciół Akademii Sztuk Pięknych zamieszczonym również w „Gazecie Stołecznej” z 25-26 maja, przypomniano, że Rosław Szaybo był honorowym członkiem tego Towarzystwa, a także kawalerem Srebrnej Laski z Różną Czerwoną.
Wikipedia podaje, że Rosław Szaybo urodził się 13 sierpnia 1933 roku w Poznaniu. W 1961 roku ukończył studia na wydziale malarstwa na ASP w Warszawie w pracowni malarstwa Wojciecha Fangora i plakatu Henryka Tomaszewskiego. W 1966 roku wyjechał do Wielkiej Brytanii, gdzie pracował jako niezależny projektant. Od 1968 do 1972 roku działał jako dyrektor artystyczny w agencji reklamowej Young & Rubicam. Od 1972 do 1988 roku na stanowisku dyrektora artystycznego w firmie fonograficznej CBS Records Great Britain zaprojektował około 2000 okładek płyt, m.in. dla Eltona Johna, Roya Orbisona, Judas Priest (m.in. okładkę British Steel i logo zespołu), Santany, Janis Joplin, Johna Williamsa czy Czesława Niemena. W tym czasie projektował też plakaty dla angielskich teatrów. W latach 1993–2014 prowadził pracownię fotografii na ASP w Warszawie. Jego kreatywne podejście do nauki w dużym stopniu ożywiło pracownię, która pod jego kierownictwem stała się wyjątkowo popularna. Od 1994 do 1996 roku był kierownikiem artystycznym Spółdzielni Wydawniczej Czytelnik. Przez kilka miesięcy prowadził też razem z żoną Alicją Michalską-Szaybo program kulinarny pt. „Smakosze i rozkosze” dla telewizji Polsat. Zaprojektował m.in. słynną okładkę do płyty Krzysztofa Komedy zatytułowaną „Astigmatic” oraz herb dla gminy Purda na Mazurach. W 1992 roku otrzymał medal „Polonia” za wybitny wkład w prezentację Polski na Wystawie Uniwersalnej Expo ’92 w Sewilli.