
„Wnuczka antykwariusza” – książka Justyny Bednarek z ilustracjami Emilii Dziubak trafi do uczniów pierwszych klas szkół podstawowych w kolejnej odsłonie kampanii „Mała książka – wielki człowiek”.
Bohaterką książki jest Gabrysia, która podczas wizyty w antykwariacie swojego dziadka odkrywa wiele niecodziennych przedmiotów, przechowujących pamięć o minionych czasach. Pisząc „Wnuczkę antykwariusza”, autorka czerpała inspirację z własnych opowieści rodzinnych oraz opowieści przyjaciół i znajomych. Opowiadanie zabiera najmłodszych czytelników w podróż do przeszłości i pokazuje, jak ważne jest odkrywanie rodzinnych korzeni.
„Inaugurujemy kolejną edycję niezwykle ważnej kampanii, która namawia do czytania i promuje czytelnictwo. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Książki rozpoczęły tę akcję w 2017 r. Od tego czasu przekazaliśmy już 5 mln książeczek naszym najmłodszym. Współpracujemy z 320 oddziałami położniczymi, z bibliotekami oraz ze szkołami podstawowymi. Myślę, że ten program jest ewenementem, jest prezentowany na międzynarodowych targach książki i wszędzie budzi szerokie zainteresowanie” – powiedział minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński podczas konferencji prasowej inaugurującej 6. edycję kampanii społecznej „Mała książka – wielki człowiek”, której celem jest promowanie czytelnictwa wśród dzieci i ich rodziców.
Minister kultury zaznaczył, że kampania cieszy się dużą popularnością także za granicami państwa polskiego.
Po nim zabrał głos Dariusz Jaworski, dyrektor Instytutu Książki. „Trzy tygodnie temu Polska była gościem honorowym na Międzynarodowych Targach LIBER w Madrycie. Jeden z paneli dotyczył startbooków i promocji czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Muszę powiedzieć, że nasz program został przyjęty z ogromnym uznaniem. To największy w Europie i jeden z największych na świecie programów tego rodzaju. Ale ta akcja nie tylko książki, to codzienna praca od 2017 roku” – zauważył.
Kampania „Mała książka – wielki człowiek”, realizowana przez Instytut Książki i Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego od 2017 roku, przypomina o korzyściach wynikających ze wspólnego, rodzinnego czytania już od pierwszych miesięcy życia dziecka. Jest to projekt bookstartowy, który obejmuje trzy etapy – dzieci nowonarodzone (do 3. roku życia), przedszkolaki (w wieku 4-6 lat) oraz pierwszoklasistów (w wieku 7-9 lat).
Specjalnie przygotowane Wyprawki Czytelnicze trafiają do 320 szpitali położniczych, 6 700 bibliotek publicznych z oddziałami dziecięcymi oraz 13 300 szkół podstawowych w całej Polsce. Podstawowym założeniem akcji jest zwiększenie udziału dzieci w kulturze czytelniczej poprzez zachęcenie do regularnego korzystania z bibliotek publicznych i szkolnych.
Od 2017 roku dzięki akcji w ręce najmłodszych czytelników i ich rodziców trafiło już 5 mln książek.
Tegorocznej kampanii towarzyszy hasło: „Zależy Ci na rozwoju swojego dziecka? Podaruj mu miłość do książek”.