Piątek, 27 stycznia 2006
Opis z publikacji Łukasza Gołębiewskiego pt. "Rynek książki w Polsce. Edycja 2005"
Wydawnictwo Kurpisz S.A. 61 - 541 Poznań, ul. Przemysłowa 46 tel. (061) 833 15 17, fax (061) 835 12 94 http://www.kurpisz.pl, e-mail kurpisz@kurpisz.pl W 2004 roku przychody ogółem Kurpisza wyniosły 7,2 mln zł, z czego na sprzedaż książek przypadło 6,7 mln zł. W 2003 roku oficyna zrealizowała 7,5 mln zł obrotu, z czego na sprzedaż książek przypadło 7,1 mln. Nakładem wydawnictwa ukazało się w 2004 roku 40 pozycji, wszystkie były jednocześnie pierwszymi wydaniami. Rok wcześniej ukazało się 41 pozycji, w tym 31 pierwszych wydań. Nakłady łącznie wyniosły w 2004 roku 167 tys. egz., sprzedano 132 tys. egz. Na koniec 2004 roku zatrudnienie wynosiło 33 osoby, zlikwidowano 10 etatów, czyli prawie 1/3 zespołu. Z końcem 2005 roku z wydawnictwem ma rozstać się jego wieloletni prezes Kazimierz Grzesiak. Przychody wydawnictwa spadają z roku na rok, w latach 1998 - 2004 zmniejszyły się ponad siedmiokrotnie. W rankingu „Rzeczpospolitej” oficyna ta spadła z 5. miejsca (1997) na 55. (2004). Gwałtowny spadek obrotów miał kilka przyczyn. Dużo słabsze wyniki wiążą się z ogólnym spadkiem popytu na publikacje encyklopedyczne, w których specjalizuje się oficyna. Spadek sprzedaży wynika też ze świadomego ograniczania produkcji. Porównując rok 2004 do 1998, obserwujemy ponad sześciokrotny spadek nakładów. W tym samym czasie liczba wydanych tytułów spadła z ok. 75 - 76 (w latach 1998 - 1999) do 54 - 56 (w latach 2000 - 2001) i 39 - 41 (w latach 2002 - 2003). W rankingu wydawnictw nasza pozycja obniżyła się znacznie. Od kilku lat odnotowujemy spadek przychodów, co oczywiście wiąże się z tym, iż zakończyliśmy wydawanie niektórych serii, poza tym spada zainteresowanie seriami wielotomowymi. Myślę, że znamiona kryzysu w gospodarce przenoszą się na kulturę i to jednoznacznie – ludzie redukują swoje wydatki w tej właśnie dziedzinie. My, podobnie jak inni wydawcy, szukając swego miejsca na rynku, patrzymy, gdzie jest jakaś „nisza”, w którą można by wejść z pozycją wartościową i jednocześnie taką, która rozeszłaby się w większym nakładzie. I stąd wydawnictwa jednotomowe, nawet nie bardzo typowe dla naszej oficyny – tłumaczył gorsze wyniki Kazimierz Grzesiak, prezes wydawnictwa. Sukcesy firmy wiązały się z reprintem 22 - tomowej „Wielkiej Ilustrowanej Encyklopedii Powszechnej” przedwojennego wydawnictwa Gutenberg, której poszczególne tomy ukazywały się w latach 1992 - 96. Znakomitym pomysłem okazało się rozpisanie subskrypcji na tę …
Wyświetlono 25% materiału - 370 słów. Całość materiału zawiera 1480 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się