Czwartek, 26 stycznia 2006
Opis z publikacji Łukasza Gołębiewskiego pt. "Rynek książki w Polsce. Edycja 2005"
Wydawnictwo Pascal Sp. z o.o. 43 - 300 Bielsko - Biała, ul. Kazimierza Wielkiego 26 tel. (033) 828 28 28, fax (033) 828 28 29 http://www.pascal.pl, www.onet.pl, e-mail pascal@pascal.pl 4 listopada 2004 roku spółki Onet.pl S.A. oraz wydawnictwo Pascal Sp. z o.o. zawarły umowę sprzedaży, na mocy której Onet.pl S.A. zbył na rzecz wydawnictwa Pascal zorganizowaną część przedsiębiorstwa w postaci wyodrębnionego, samobilansującego się oddziału działającego pod nazwą Onet.pl S.A. Oddział Wydawnictwo Pascal. Tym samym nastąpiła kolejna zmiana zasad funkcjonowania tej firmy na przestrzeni kilku lat. Wcześniej mówiło się o planach związanych ze sprzedażą Pascala, prowadzono negocjacje m.in. z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi. Maria Jasińska, prezes zarządu wydawnictwa Pascal, w wywiadzie udzielonym „Bibliotece Analiz” w kwietniu 2005 roku komentowała: Pascal wydzielony został głównie po to, by dokonać restrukturyzacji Grupy Onet.pl, w skład której wchodzi obecnie także spółka Onet.pl. Formalnie wyglądało to tak, że Pascala sprzedano spółce zależnej w 100 proc. od Grupy Onet.pl, która do 2003 roku prowadziła wortal młodzieżowy Tenbit. pl, a która to działalność wchłonięta została w końcu przez Onet.pl. Można zatem powiedzieć, że dokonano wymiany aktywów w postaci zawarcia dwóch umów sprzedaży. Restrukturyzacja spółki nie zawsze wiąże się z jej sprzedażą. Mogliśmy tego dokonać także wtedy, gdy Pascal był oddziałem Grupy. Dopuściliśmy do rozmów kilku inwestorów, z niektórymi rozmowy trwają do dziś. Andrzej Żywicki, członek zarządu Pascala, w tym samym wywiadzie mówił: Był czas, gdy wszyscy mieliśmy do czynienia z boomem internetowym. Optimus, czyli nasz inwestor strategiczny funkcjonujący obecnie jako Grupa Onet.pl, powołując do życia Onet, chciał się rozwijać. Miał na to środki i poszukiwał atrakcyjnych inwestycji. Kupienie Pascala podyktowane zostało wartością zgromadzonych przez nas zasobów informacyjnych o bazie turystycznej – hotelach, restauracjach, obiektach sportowych. Stały się one podstawą do stworzenia wortalu turystycznego pascal.onet.pl. Właściciel korzystał z naszej marki, a my z jego platformy. To była udana współpraca, która trwa do dziś. Choć nie jesteśmy jedną firmą, pozostajemy w tej samej grupie. Do Pascala należy ponad 50 proc. rynku przewodników pod względem wartości sprzedaży i 64 proc. biorąc pod uwagę liczbę sprzedawanych książek dla turystów. Oferta wydawnictwa obejmuje ponad 200 tytułów przewodników. Od stycznia 2000 roku, kiedy podpisano umowę z niemiecką firmą Mairs Geographischer Verlag, Pascal stał się także ważnym dostawcą map i atlasów samochodowych. Warto pamiętać, że bielska oficyna sprzedaje część swojej produkcji w zamkniętym obiegu tzw. odbiorcom korporacyjnym. W 2004 roku w wydawnictwie zatrudnionych było 66 osób, tyle samo co pod koniec 2003 roku. W 2004 roku Pascal zanotował spadek przychodów, przy czym sprzedaż przewodników wzrosła o prawie 3 proc., zaś map i atlasów spadła aż o 30 proc. W 2003 roku przychody spółki ogółem wynosiły 22,22 mln zł, z czego na przewodniki i atlasy przypadło 20,09 mln zł – odpowiednio 13,01 mln zł przypadło na sprzedaż przewodników i 7,08 mln zł na sprzedaż map i atlasów. W 2004 roku przychody ogólne wyniosły 20,36 mln zł, na książki i kartografię przypadło 18,34 mln zł, w tym 13,37 mln zł na przewodniki i 4,97 mln zł na kartografię. W przypadku przewodników przychody osiągane ze sprzedaży własnych i licencyjnych tytułów są mniej więcej takie same. Jak tłumaczy Andrzej Żywicki: Spadek sprzedaży kartografii ma różne źródła. Jeden to pojawianie się silnej konkurencji w atlasach geograficznych. Drugi to coraz większa konkurencja, walka między polskimi wydawcami kartografii drogowej. Często cena zbytu mapy to dosłownie kilka złotych. Pascal, jako dystrybutor produktów Mairsa, nie może sobie …
Wyświetlono 25% materiału - 553 słów. Całość materiału zawiera 2215 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się