Niedziela, 2 listopada 2008


Wydawnictwo Sonia Draga Sp. z o.o.


40-950 Katowice, Pl. Grunwaldzki 8-10, tel. (032) 7826477, 7826037, fax (032) 2537728, http://www.soniadraga.pl, e-mail info@soniadraga.pl

 

Sprzedaż książek wydawnictwa wyniosła w 2007 roku 4,8 mln zł i była identyczna jak w roku 2006. Firma opublikowała 50 tytułów, z których 43 to nowości. Wydrukowano w tym czasie 350 tys. egz., sprzedano 310 tys. egz. Zatrudnienie w dziale wydawniczym (firma prowadzi dwa rodzaje działalności) wyniosło cztery osoby.


Okres największych sukcesów handlowych to 2005 rok i niebywała wręcz popularność książek Dana Browna, a zwłaszcza jednej. Do dziś „Kod Leonarda da Vinci” (w różnych wersjach) znalazł w Polsce aż 760 tys. nabywców. Inne powieści Amerykanina sprzedały się w nakładach: „Anioły i demony” – 408 tys. egz., „Cyfrowa twierdza” – 225 tys. egz., „Zwodniczy punkt” – 227 tys. egz. To też znakomite wyniki, trudno jednak porównywać je do „Kodu…”, na punkcie którego świat wpadł w histerię – od tej typowo „uwielbieńczej”, aż po zmasowaną krytykę wymierzaną także przez najwyższych hierarchów Kościoła katolickiego. Oliwą dolaną do ognia stała się ekranizacja powieści (marna zresztą) z Tomem Hanksem w roli Roberta Langdona, bohatera „Kodu…”, i Audrey Tautou, towarzyszki jego niedoli. Sam „Kod…” doczekał się zresztą różnych „mutacji” – w formie audiobooka, albumu, edycji „filmowej” czy dziennika podróży. Na styczeń 2009 roku zapowiadana jest niemiłosiernie już długo oczekiwana nowa powieść Browna, „Klucz Salomona”. Czyżby wydawców (w Polsce Brown wydawany jest w koedycji z Albatrosem) znowu czekały ataki stróżów moralności, ale i imponujące wyniki sprzedaży? Wiele na to wskazuje.


Sonia Draga znana jest zresztą nie tylko z twórczości Browna. Na polski rynek, dzięki bardzo konsekwentnej promocji, z sukcesem udało jej się wprowadzić Maxime’a Chattama, francuskiego autora thrillerów tworzących trylogię – „Otchłań zła”, „Diabelskie zaklęcia” i „W ciemnościach strachu” (autor gościł dwukrotnie w Polsce). Jednym ze znaków firmowych oficyny są także lekkie, łatwe i przyjemne – acz nie głupiutkie – powieści dla pań, m.in.: „Notatki przyszłej matki” Risy Green, „Sekretne życie mamuśki” Fiony Neill albo „Z dzienników botoksowych” i „Faceci, których nie poślubiłam” Janice Kaplan i Lynn Schnurnberger. Sukces książek Browna sprawił, że edytor poszedł za ciosem, włączając do katalogu powieści wpisujące się w pewien nurt jak: „Zagadka aleksandryjska” i „Dziedzictwo Templariuszy” Steve’a Berry’ego, „Piąta ewangelia” Philippa Vandenberga czy „Ósmy grzech główny” i „Spisek sykstyński” tegoż autora. Nie bez uznania należy także patrzeć na próby wchodzenia na rynek ambitnej literatury dla dzieci w postaci wysmakowanych, oryginalnie ilustrowanych tzw. picture-booków („Zdumiewające opowieści pandy” i „Trzy pytania” Jona J. Mutha). Wreszcie wymieńmy ofertę dla bardziej wyrobionego i więcej oczekującego czytelnika: „Interwencje” Noama Chomsky’ego, „Stary, co zrobiłeś z moim krajem?” Michaela Morre’a, „Niewygodną prawdę” Ala Gore’a czy „Święte gry” Vikrama Chandry. Nowy nurt wyznaczają książki podróżnicze z „Wielką wyprawą” Ewana McGregora i Charley’a Boormana czy – przede wszystkim – „Meksykiem. Krajem kontrastów” z tekstami Łukasza Gołębiewskiego i… Soni Dragi oraz zdjęciami jej autorstwa. Książka doczekała się dwóch wydań – w miękkiej i twardej oprawie. Beletrystyka w 2007 roku stanowiła aż 95 proc. obrotów.


Do lipca 2008 roku wyłącznym dystrybutorem książek tego wydawnictwa była Firma Księgarska Jacek Olesiejuk. Dziś system ten został znacznie zdywersyfikowany i podzielony między różnych kontrahentów. Taka decyzja była podyktowana chęcią lepszej obsługi wszystkich odbiorców w kraju – powiedziała Sonia Draga
. Nieco wcześniej została także podpisana umowa z firmą Bedeker na świadczenie usług merchandisingowych.

 

Początki działalności firmy PHU Sonia Draga sięgają 1991 roku. W 1997 roku działalność została przekształcona w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Głównym obszarem działania przez lata był import i dystrybucja samochodowego sprzętu audio (radioodbiorników, odtwarzaczy, wzmacniaczy, głośników etc.). Pod koniec lat 90. XX wieku firma osiągała z tego tytułu obroty sięgające 2 mln USD. Pierwsza opublikowana książka dotyczyła oczywiście tej tematyki. Poradnik „Stereo w twoim samochodzie” ukazał się w 2000 roku w nakładzie tysiąca egzemplarzy. W latach 2001-2002 na rynek trafiły zaledwie trzy tytuły beletrystyczne: „Kochając większą kobietę”, „Władca Ocean Park” i „Milionerzy”. Książki Browna mam w swojej ofercie już drugi rok, a stosunkowo niedawno poczułam wyraźne odbicie od pewnego poziomu. Do tej pory większość wpływów inwestowałam. „Kod…” zadebiutował w marcu 2004 roku, ale wraz z rosnącą sprzedażą trzeba było inwestować w dodruki. Nie tylko zresztą „Kodu…”, bo na rynku były już obecne „Anioły…”, których sprzedaż mój największy bestseller bardzo pociągnął. Potem pojawiła się „Cyfrowa twierdza”, w jej druk też trzeba było zainwestować. W międzyczasie nabywałam też inne tytuły – mówiła w lutym 2006 roku właścicielka firmy.

 

Wydawnictwo Sonia Draga – najważniejsze dane