Piątek, 31 października 2008


Wydawnictwo Zielona Sowa Sp. z o.o.


31-004 Kraków,
ul. Cegielniana 4A, tel./fax (012) 2666756, 2666798, 2666292, 2666294, http://www.zielonasowa.pl,  e-mail wydawnictwo@zielonasowa.pl

 

Przychody Zielonej Sowy ze sprzedaży książek spadły w 2007 roku o 5 proc. do 16,4 mln zł. Opublikowano 514 tytułów, w tym 162 nowości. Łączny nakład wyniósł 2,27 mln egz., sprzedano 2,3 mln egz. w średniej cenie zbytu 9,18 zł. W wydawnictwie pracowało 51 osób, jedna mniej niż rok wcześniej.


Wydawnictwu nie udało się zrealizować założeń szybkiego rozwoju i wzrostu przychodów, pozwalających na wejście do ścisłej czołówki firm wydawniczych w Polsce. W grudniu 2003 roku Mariusz Czyżowski, prezes Zielonej Sowy, mówił: W ciągu kilku lat będziemy w pierwszej dziesiątce największych polskich wydawnictw. Mamy gotowy plan produkcji na najbliższe trzy lata. W 2004 roku powinniśmy osiągnąć przychód na poziomie 20 mln zł, a w 2005 może nawet 30 mln zł. Mamy bardzo szeroką ofertę – ok. tysiąca tytułów – i stale ją rozwijamy. Oczywiście będziemy musieli zainwestować spore środki, zwiększyć liczbę pracowników, powierzchnię magazynową. Obecny poziom obrotów gwarantuje spółce środki na inwestycje i bezpieczny rozwój
. Zapytany w grudniu 2006 roku o nieudaną realizację tych zamierzeń odpowiedział: Powód jest prosty. Zainwestowaliśmy 7 mln zł we własny biurowiec, kupiliśmy też działkę pod budowę drukarni. Prace budowlane były bardziej kosztowne, niż myśleliśmy, i zajęły więcej czasu. Musieliśmy wstrzymać część inwestycji. 4 mln zł pochodziło ze środków własnych, na resztę wzięliśmy kredyt. Na rozbudowę oferty w takim zakresie, jak planowałem, nie wystarczyło pieniędzy.


Planu nie udało się zrealizować również w związku z inwestycjami w czasopismo kulturalne – ogólnopolski miesięcznik „Arte”. W piśmie wydawanym od września 2005 roku ukazywały się recenzje nowych książek, płyt muzycznych, filmów kinowych i wydawnictw DVD. Także wywiady, analizy i felietony. Właśnie z powodu dużych nakładów finansowych pod koniec 2006 roku zaniechano dalszego wydawania. „Arte” zostało zawieszone, bo musieliśmy do niego dopłacać więcej, niż zakładałem. Bardzo trudno jest wypromować pismo kulturalne, my sprzedawaliśmy ponad 2 000 egz., to zbyt mało, by redakcja mogła się utrzymać. Ale nie chcę całkowicie rezygnować z tego projektu, bo powstał dobry zespół i kiedy Zielona Sowa zwiększy przychody, myślę, że wrócimy do wydawania „Arte”, traktując to jako projekt budujący wizerunek firmy – tłumaczy prezes
.


W 2007 roku Zielona Sowa podlegała kolejnym zmianom restrukturyzacyjnym. W ciągu kilku miesięcy w firmie pracowało dwóch dyrektorów zarządzających – najpierw Paweł Kozber, a następnie Jacek Włodarczyk (wcześniej prezes wydawnictwa Książnica). Obecnie prezes Czyżowski, który chce się wycofać z zarządzania firmą, szuka kolejnego kandydata.


Największy udział w sprzedaży w  2007 roku  wygenerowały
książki dla dzieci i młodzieży – 33 proc., 30 proc. przypadło na encyklopedie i słowniki, 19 proc. to pomoce edukacyjne, na literaturę i inne publikacje przypadło 18 proc.


Książki Zielonej Sowy ukazują się w kilku blokach tematycznych. Liczbowo dominują tanie wydania klasyki. W serii „Klasyka” wydano już ponad 300 pozycji i jest to najobszerniejszy taki zbiór w Polsce. Należy przy tym zwrócić uwagę, że niektóre tytuły powtarzają się w kilku seriach – np. „Chłopi” należą do „Arcydzieł Literatury Polskiej”, „Arcydzieł Literatury Światowej” oraz do „Złotej Serii”. Od 1995 roku oficyna publikuje dzieła Jamesa Joyce’a, później rozpoczęto także edycję dzieł Szekspira w tłumaczeniu Macieja Słomczyńskiego. Obecnie w ofercie są 23 tytuły autora „Makbeta”. Seria „Klasyka” to dziś rozbudowana oferta tytułów polskich, obejmująca powieści, poezję, nowele, opowiadania – ponad 70 pozycji. Ponadto w ofercie oficyny istotne miejsce zajmuje klasyka literatury obcej (m.in. seria „Wielkie Dzieła Filozoficzne”, dzieła Szekspira, klasyka poezji obcej – łącznie blisko 200 pozycji). Zielona Sowa wydaje też wybrane arcydzieła literatury rodzimej i obcej w twardej, skóropodobnej oprawie. Tytuły zebrane są w dwóch „Złotych Seriach”.


Drugi blok stanowią książki edukacyjne, w tym przede wszystkim lektury z opracowaniem. Na koniec 2006 roku Zielona Sowa oferowała w tym segmencie ponad 200 tytułów, podczas gdy jej największy konkurent Greg – 70. Opracowania zawierają: oznaczone symbolami graficznymi komentarze na marginesach, szerokie marginesy przeznaczone na notatki uczniów, wyróżnione cytaty, życiorys autora, streszczenie utworu, omówienie problematyki oraz plany najczęściej pojawiających się wypracowań.

W ciągu ostatnich kilku lat Zielona Sowa rozwija serie słownikowe i encyklopedyczne (słowniki: ortograficzne, językowe, historyczne i lektur szkolnych oraz 20 encyklopedii szkolnych, w połowie 2006 roku łącznie ponad 90 tytułów). W bloku edukacyjnym znajdują się ponadto atlasy dla dzieci oraz seria „Świat Przedszkolaka”.


Kolejny segment to literatura dla dzieci: bajki dla najmłodszych, kolorowanki, baśnie i legendy, wiersze, a także seria „Niezapomniane Książki Naszego Dzieciństwa”.


Wreszcie sporą część oferty stanowi literatura dla młodzieży, m.in. seria „Na Szlaku Wielkiej Przygody”, powieści: Juliusa Verne’a, Edmunda Niziurskiego, Kornela Makuszyńskiego, Hanny Ożogowskiej, Edith Nesbit. Poza tym krakowski edytor publikuje książki z cyklu „Klasyka Kryminału”, serie „Poezja Słoweńska” czy „Książki Galerii”. W jego ofercie znajduje się także nowa seria „Wielkie Dzieła Filozoficzne”. Opracowano ponadto własną jednotomową encyklopedię powszechną, która obejmuje ok. 40 tys. haseł. W katalogu firmy znajdują się też tanie wydania klasyki w twardej oprawie przygotowywane specjalnie dla potrzeb katalogów wysyłkowych Klubu dla Ciebie.

Od 2005 roku Zielona Sowa powiększa ofertę encyklopedyczną. Ukazało się wiele leksykonów, słowników językowych i tematycznych. Czytelnicy bardzo dobrze przyjęli inne pozycje encyklopedyczne i słownikowe, jak: „Encyklopedia literatury światowej”, „Encyklopedia literatury polskiej” czy „Słownik władców świata”. Zapowiadany jest pierwszy z dziesięciu tomów nowej encyklopedii powszechnej. Publikacja obejmie 140 tys. haseł ze wszystkich dziedzin wiedzy.


Zielona Sowa wprowadziła również na rynek nowe serie przeznaczone dla młodego czytelnika, jak cykl opowieści o przygodach Karolci Karotki niemieckiego autora Christiana Bienieka. W październiku i listopadzie 2006 roku na rynku pojawiły się dwa pierwsze tytuły z serii „Charlie Bone”: „Charlie Bone i magiczna kula” oraz „Charlie Bone i tajemnicze zdjęcia”, a w pierwszej połowie 2007 roku „Charlie Bone i niebieski wąż”. Dla dzieci przedszkolnych przygotowano siedmiotomowy cykl „Jedzie pociąg z literkami”, łączący naukę i dobrą zabawę.


Szczególnie mocno wydawnictwo inwestuje jednak w rozbudowę oferty przedszkolnej oraz wczesnoszkolnej. Dominującą  w tym segmencie pozycję zajmują WSiP. Jeszcze w ubiegłym roku pojawiały się informacje, że między tymi firmami trwają negocjacje na temat „możliwych form współpracy”. To prawda. Jeżeli WSiP będą chciały wzmacniać udział w tym segmencie i zaproponują dobrą cenę, nie widzę przeciwwskazań dla ewentualnej współpracy. Jeżeli nie, spróbujemy „pokonkurować”
– komentuje sprawę prezes Czyżowski
. Według nieoficjalnych informacji w sierpniu 2008 roku firmy prowadziły zaawansowane negocjacje na temat inwestycji podręcznikowego potentata.


W kwietniu 2008 Zielona Sowa zadebiutowała w nowym segmencie wydawniczym i opublikowała pierwsze poradniki.


W ciągu kilku ostatnich lat rozwijana była także seria „Arcydzieła Literatury Światowej”, w ramach której ukazało się m.in. pierwsze polskie tłumaczenie „Czterej Zoa” Williama Blake’a oraz nowe przekłady dzieł Fryderyka Nietzschego w serii „Wielkie Dzieła Filozoficzne”.


W 2005 roku dużą konkurencją dla Zielonej Sowy była sprzedawana w kioskach seria „Klasyka XIX wieku »Gazety Wyborczej«”. Należy jednak dodać, że Zielona Sowa jak żaden inny wydawca wykorzystała modę na książki dołączane do gazet współpracując w tym zakresie z prasą lokalną, do której dostarczała zarówno tanie wydania lektur szkolnych, jak i beletrystyki dla dzieci i dorosłych.


Własna sieć przedstawicieli to kilka procent oszczędności na marży, a poza tym zdecydowany wzrost obrotów. Oczywiście, największe hurtownie też mają swoich przedstawicieli, ale oni zajmują się ofertą wielu wydawców. Do księgarń wstawiamy firmowe stojaki, dbamy o ekspozycję naszych tytułów, o materiały promocyjne dla czytelników. Daje to kilkukrotny wzrost obrotów z każdą księgarnią. A nie oszukujmy się, nie można zaopatrywać księgarzy tylko w oparciu o zamówienia internetowe, bo składają je tylko duże firmy, a małe, na prowincji, czekają aż im się książkę niejako podstawi pod nos
– dodaje prezes Zielonej Sowy. Docelowo sprzedaż bezpośrednia ma generować 50 proc. całkowitych obrotów.
 Chcemy budować sprzedaż w oparciu o różnorodne kanały dystrybucji. Interesuje nas potencjał supermarketów. W najbliższym czasie trafią także do nich pierwsze powieści kryminalne z logo Zielonej Sowy. Rozwój oferty szkolnej jest z kolei związany z planami rozbudowy sieci przedstawicielskiej. Obecnie liczy ona 18 osób – do końca 2008 roku liczba ta ma zbliżyć się do 30 – uzupełnia
.  

 

Wydawnictwo Zielona Sowa powstało w 1995 roku. Od początku publikowało ambitną, niskonakładową literaturę oraz tanie wydania książki komercyjnej. Przez pierwsze lata firma była prowadzona w formie działalności gospodarczej osoby fizycznej – Mariusza Czyżowskiego. 1 stycznia 2003 roku aktywa poprzedniej firmy przejęła spółka z o.o. o tej samej nazwie. W lipcu 2006 roku wydawnictwo przeniosło się do nowej siedziby.


Od 1995 roku oficyna publikuje niskonakładowe, ale cieszące się dużą renomą, pismo o profilu literackim – „Studium” – wydawane początkowo wraz z Instytutem Filologii Polskiej UJ. W 1996 roku ruszyła seria „Biblioteka Studium”, w której do dziś ukazało się 80 tytułów. Książki z tej serii były nominowane do wielu nagród, m.in. Nagrody Literackiej Nike – „Opowieści usłyszane” Wojciecha Kuczoka i „Wszędobylstwo porządku” Adama Wiedemanna. Tomik Jacka Dehnela „Żywoty równoległe” uhonorowany został nagrodą Fundacji im. Kościelskich. W 2004 roku wydawnictwo wspólnie z Uniwersytetem Jagiellońskim ogłosiło konkurs na prozę współczesną. Laureatem Dużej Sowy – głównej nagrody – został Klaudiusz Kuś za książkę „Ludzie”, Małą Sowę dostał Grzegorz Nowakowski za zbiór opowiadań „Adela Legaretta Rivas”.


W lutym 2008 roku wydawnictwo sprzedało drukarnię, dzięki której realizowało własne projekty wydawnicze. Jej średnia miesięczna produkcja osiągała poziom 300 tys. egz. Oficyna ma także księgarnię, zlokalizowaną przy Rynku Głównym w Krakowie, gdzie na 700 mkw. prezentowanych jest kilkadziesiąt tysięcy tytułów oraz mniejszą przy Placu Wszystkich Świętych. W 2005 roku powstała nowa księgarnia internetowa Zielonej Sowy – www.wirgo.pl, w ofercie posiadająca ponad 200 tys. tytułów.


W 2007 roku Mariusz Czyżowski, wspólnie z siostrą Małgorzatą, powołał oficynę w formie spółki jawnej – Krakowskie Wydawnictwo Naukowe.
Jego specjalnością mają być tytuły słownikowe i encyklopedyczne. Publikacje edukacyjne i dziecięce nadal będą ukazywać się nakładem Zielonej Sowy. Chcieliśmy mocniej konkurować z takimi podmiotami jak PWN czy Wiedza Powszechna, a Zielona Sowa kojarzyła się głównie z ofertą szkolną – mówi Mariusz Czyżowski
. Wśród pierwszych publikacji Krakowskiego Wydawnictwa Naukowego przeważały słowniki języka polskiego – m.in. „Wielki słownik języka polskiego”, a także frazeologiczny, wyrazów bliskoznacznych i wyrazów obcych. W ramach drugiego segmentu ukazały się słowniki tematyczne m.in. „Słownik sztuki” oraz słownik pisarzy polskich i pisarzy świata. Ofertę uzupełniają kieszonkowe słowniki języków obcych m.in. do angielskiego, czeskiego i włoskiego. Segment ma zostać rozszerzony także o rozmówki. Z kolei na jesieni w ofercie wydawnictwa ma pojawić się dziesięciotomowa „Encyklopedia Powszechna”.

 

Zielona Sowa – najważniejsze dane

 

Podaj dalej