Poniedziałek, 15 czerwca 2009
Wydawnictwa uczelniane – zarys problematyki
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru249
Na początku kwietnia redakcja Biblioteki Analiz zwróciła się do wydawnictw uczelnianych w całej Polsce z prośbą o wypełnienie ankiety, która miała posłużyć do powstania raportu o sytuacji tych wydawnictw. Ponieważ liczba tytułów naukowych i akademickich stanowi znaczącą część polskiego rynku książki, a drukowane są one w dużej mierze przez oficyny szkół wyższych, zakładano, że taki raport miałby znaczenie dla określenia miejsca i roli tych podmiotów. W publikacji „Rynek książki w Polsce 2008” Łukasza Gołębiewskiego i Kuby Frołowa (Biblioteka Analiz, 2008) określono wartość sprzedaży w kategorii tytułów nazwanej „literatura naukowa i fachowa” w 2007 roku na 685 mln zł (w cenach zbytu wydawnictw), co stanowiło 26,7 proc. ogólnej sprzedaży książek w Polsce. Podano również, że w tej kategorii średni nakład wynosił 2991 egz., czyli był mniejszy o ponad połowę od średniego nakładu dla całego rynku wynoszącego 6713 egz. Ogólne nakłady w tej grupie wyniosły w 2007 roku 16,9 mln egz. i były o 5 proc. większe niż rok wcześniej. Ukazało się wówczas 5670 tytułów, 9 proc. więcej niż w 2006 roku. Ich udział stanowił 26 proc. wszystkich pozycji wydanych w Polsce przed dwoma laty, jeżeli jednak odniesiemy się do liczby pierwszych wydań, których ukazało się 13 260 – a przecież literatura naukowa i fachowa w przeważającej mierze wydawana jest jednorazowo – udział książki naukowej i fachowej w ogólnej liczbie tytułów możemy szacować na poziomie 40 proc. Dodajmy jeszcze, że średnia cena publikacji w tej kategorii wyniosła w 2007 roku 40,55 zł i była o 3 proc. wyższa niż w roku 2006. Przytoczone dane nie odnoszą się wprost do publikacji akademickich, gdyż obejmują także znaczącą grupę różnego typu (i dla bardzo różnych odbiorców!) publikacji zawodowych, są jednak jedynym istniejącym dotąd odniesieniem dla naszych rozważań. Z katalogów największych wydarzeń targowych ostatnich lat, w których uczestniczyli edytorzy akademiccy, a więc targów Atena, a następnie Academia, oraz wystaw polskiej książki naukowej za granicą w latach 2006-2008 w Rzymie, Wiedniu i Madrycie wyłoniono 65 najbardziej aktywnych wydawnictw uczelnianych. W liczbie tej są 63 wydawnictwa szkół państwowych, jedno prywatne związane ze szkołą państwową i jedno z prywatnej szkoły wyższej. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na niezwykle niską aktywność wydawnictw ze szkół prywatnych, jeżeli w ogóle takie istnieją (w ich identyfikacji nie pomagają także internetowe strony uczelni). Powtarza się negatywne zjawisko odnotowane jeszcze w latach 90., gdy powstawały pierwsze uczelnie prywatne – ze względów finansowych nie tworzono w nich bibliotek …
Wyświetlono 25% materiału - 393 słów. Całość materiału zawiera 1572 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
Dostęp czasowy
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
Dostęp terminowy
Płatność kartą płatniczą lub przelewem
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail.
Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeżeli jesteś już abonentem Rynku Książki