Czwartek, 16 lipca 2020
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeruBiblioteka Analiz nr 526 (13/2020)

76 wirtualnych wydarzeń organizowanych w  ramach TargiKsiazki.Online odwiedziło blisko 400 tys. czytających internautów – informuje organizator wydarzenia, e-księgarnia TaniaKsiazka.pl.

Targi trwały od 1 do 21 czerwca. W ramach targów zorganizowano wieczorynki live, wywiady, czaty, szkolenia, warsztaty dla dzieci. Czytelnicy spędzili na targach łącznie 38 godzin
i 15 minut. Spotkanie z Wojciechem Chmielarzem oraz Jakubem Ćwiekiem obejrzało 16 tys. osób, a z Jakubem Małeckim – 50 tys. internautów.

TaniaKsiazka.pl odnotowała trzycyfrowy wzrost wartości transakcji w porównaniu z analogicznym okresem w 2019. – Hitem sprzedażowym targów okazała się książka kucharska „Jadłonomia po polsku” autorstwa zadeklarowanej weganki Marty Dymek. W czołówce znalazły się również dwie pozycje dla dzieci, takie jak: „Niezłe ziółko” Barbary Kosmowskiej i „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek” Justyny Bednarek – podsumowuje Edyta Niewińska, koordynator PR w księgarni TaniaKsiazka.pl.

– To było przedsięwzięcie dość wymagające organizacyjnie i technicznie – mówi Łukasz Kierus, właściciel księgarni TaniaKsiazka.pl. – Postanowiliśmy zrobić najdłuższe i najbardziej zróżnicowane pod względem treści wirtualne wydarzenie czytelnicze w Polsce. I udało się. Wszystkie propozycje okazały się trafione. Największym powodzeniem, co było do przewidzenia, cieszyły się spotkania z pisarzami. Natomiast inaczej niż na tradycyjnych wieczorkach czytelnicy wprost zasypali autorów pytaniami, komentarzami. Policzyliśmy, było ich dokładnie 13.686! Dziękujemy wszystkim uczestnikom za aktywność. Daje nam to paliwo do organizacji kolejnych wydarzeń.

„Niektóre tematy w formule online mają większy potencjał, ponieważ wyzwalają w czytelnikach śmiałość. Tak było w przypadku panelu dotyczącego polskiej literatury erotycznej, działu zazwyczaj pomijanego w literackich dyskusjach. Pomysł jego organizacji wyszedł od Wydawnictwa Kobiecego. W spotkaniu wzięło udział czworo panelistów: Agnieszka Stankiewicz-Kierus, szefowa Wydawnictwa Kobiecego, Agnieszka Lingas-Łoniewska, bestsellerowa autorka romansów, Zuzanna Burkowska – prowadząca blog Kulturalna Szafa i Robert Ziębiński – pisarz, dziennikarz i były redaktor naczelny polskiej edycji »Playboya« – informuje organizator w komunikacie.

– Obawialiśmy się, czy internetowa dyskusja w większym gronie się sprawdzi, ale już w trakcie spotkania padły rekordy reakcji i komentarzy. Podczas live było ich 2,5 tysiąca. Większość wyrażała po prostu uznanie, że się tym tematem bez żadnej pruderii zajęliśmy – mówi Magdalena Ignaciuk, kierownik do spraw marketingu w Wydawnictwie Kobiecym. – Okazało się, że miłośniczki tego rodzaju literatury często czują się wykluczone, nawet wstydzą się tego, że czytają „romansidła”. Tymczasem ta literatura zaspokaja bardzo ważne potrzeby, pozwala na przełamywanie tabu i poznawanie siebie także od tej intymnej strony. Podczas rozmowy online nie bały się o tym mówić.

Dostrzegli to także organizatorzy, dlatego w księgarni internetowej TaniaKsiazka.pl pojawił się nowy dział „Strefa niegrzecznych książek”, a w nim takie kategorie jak: „Mundurowi”, „Różnica wieku”, „Romans biurowy”, „Second chance”.

– Trudno zignorować fakt, że jest popyt na erotyczną literaturę i już chyba czas wyjść z szafy – komentuje Magdalena Ignaciuk.

„TargiKsiazki.Online to wspólna inicjatywa branży książkowej. Zaangażowali się w nią wydawcy, pisarze oraz influencerzy. Wszyscy są zgodni: To trzeba powtórzyć! Wydarzenia w przestrzeni wirtualnej umożliwiają uczestnictwo nowym grupom odbiorców, którzy do tej pory nie chodzili na wieczorki autorskie – mieszkańcom małych miejscowości, osobom mających ograniczenia w poruszaniu się czy zwyczajnie nie lubiących tłumów na tradycyjnych wydarzeniach” – czytamy w komunikacie.

Autor: (et)