środa, 2 stycznia 2008
Planowanie marketingowe w wydawnictwie – cz. 2
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru211
Pierwszym etapem planowania w marketingu jest analiza całego rynku wydawniczego oraz środowiska marketingowego, w jakim działa edytor. Jest to rodzaj strategicznej weryfikacji sposobu funkcjonowania firmy. Ma pomóc w udzieleniu odpowiedzi na pytania: w jakim stopniu obecnie stosowana strategia jest efektywna oraz czy publikacje zaspakajają potrzeby czytelników i wymagania stawiane przez rynek książki. Rozpoznanie klienta i jego potrzeb, przebadanie popytu i podaży, wyłonienie trendów rynkowych i zdobycie dogłębnej wiedzy o konkurencji – oto fundamentalne zadania dla marketera. Analiza rynku jest bowiem punktem odniesienia dla każdej decyzji w procesie planowania marketingowego. I nie da się tu uciec od podejścia wartościowego – sam opis rynku na niewiele się zda, jeśli nie będzie poparty liczbami. Niestety, nie ma jednego właściwego sposobu przeprowadzania analizy rynku wydawniczego – nie istnieją tu łatwe, sprawdzone przepisy. Prowadzona przez jedną osobę, publikująca kilka tytułów rocznie oficyna ma inne potrzeby i odmienne możliwości niż międzynarodowa korporacja. Zależnie od specyfiki działalności oraz zasobów, które można wykorzystać w celu pozyskania informacji o rynku, należy stworzyć własne procedury i metody badania oraz analizy. A oto garść informacji, które pomogą w ich opracowaniu. Rynek, czyli co? Przystępując do audytu marketingowego, należy rozpocząć od sprecyzowania, która część rynku książki jest z perspektywy danego edytora na tyle ważna, że musi zostać poddana analizie (por. tabela). Może to być cały polski rynek książki lub wybrany, ale wyodrębniony według dość ogólnych kryteriów, jego wycinek. Rynek jest tu postrzegany jako całość popytu i podaży w kontekście danego rodzaju publikacji. Na tym poziomie ogólności wystarczy zdefiniowanie rynku poddawanego analizie, np. tak: „polski rynek wydawniczy w segmencie książki ekonomicznej”. Badanie marketingowe daje w takiej sytuacji ogólny pogląd o klientach i funkcjonujących podmiotach wydawniczych. Ale sprawa nie jest prosta i analiza na takim generalnym poziomie na ogół się nie kończy… Wchodząc w temat głębiej, okazuje się zazwyczaj, że wspomniane wyżej określenie nie jest wystarczające do wyznaczenia szczegółowych ram badań. Nie cały rynek będzie bowiem dla każdego wydawcy dostępny, choćby ze względu na ograniczenia terytorialne (np. brak możliwości obsługi handlowej księgarni działających w małych miejscowościach) czy kadrowe (np. brak fachowca, który mógłby zająć się obsługą przetargów na zakupy książek). Po uwzględnieniu tych barier wejścia na cały rynek okazuje się, że audyt powinien dotyczyć, przykładowo, „polskiego rynku książki ekonomicznej dla czytelnika, który dokonuje zakupów pojedynczych tytułów w dużych miastach”. To na takim rynku edytor mógłby potencjalnie funkcjonować bez przeszkód, wykorzystując swoje możliwości dotarcia do klienta. Skoro jednak słowo o komplikacji zadania się rzekło, również i powyższe określenie niekoniecznie będzie dostatecznie precyzyjne. Po pierwsze, istnieją przecież finansowe ograniczenia działalności wydawniczej (np. posiadane zasoby pozwalają …
Wyświetlono 25% materiału - 419 słów. Całość materiału zawiera 1679 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się