Poniedziałek, 15 września 2014
Słabości przeważają nad atutami
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru390
Ujmując prognozy dotyczące rynku książki w sposób charakterystyczny dla analiz typu SWOT, możemy wyodrębnić następujące mocne i słabe strony polskiego rynku książki oraz związane z nimi szanse i zagrożenia: Mocne strony: 1. Konsolidacja i koncentracja wydawnictw – Postępująca konsolidacja i koncentracja operacyjna i kapitałowa – tworzenie większych, silniejszych i zdrowszych ekonomicznie podmiotów, które mogą skutecznie reagować na próby quazimonopolistycznych działań ze strony czołowych odbiorców z segmentu dystrybucyjnego; 2 Digitalizacja treści – Bogata baza zredagowanych treści objętych ochroną prawa autorskiego stanowiąca podstawę do budowy oferty cyfrowej; 3. Dostępność e-tytułów – Rozwój wolumenu dostępnych tytułów w wersji cyfrowej, zwiększenie otwartości na systemy dystrybucji e-książek stawiające na łatwość i szybkość dostępu dla czytelników jak wykorzystanie watermarku zamiast zabezpieczeń typu DRM; 4. Sytuacja finansowa dużych wydawnictw – Stosunkowo dobra sytuacja finansowa dużych wydawnictw wynikająca ze stosunkowo wysokich marż producenta oraz zabezpieczeń w postaci kapitałów własnych, co ogranicza zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne; 5. Powiązania biznesowe wydawnictw z partnerami – Wzrost powiązań biznesowych z wydawcami innych mediów, prasy, produktów elektronicznych, radia i telewizji oraz partnerami biznesowymi innych proweniencji; 6. Elastyczna reakcja na potrzeby czytelnika – Duża elastyczność – zdolność do szybkiej i efektywnej reakcji na potrzeby czytelnika; 7. Zróżnicowanie kanałów dystrybucji – Postępujący rozwój zróżnicowanych kanałów dystrybucji; 8. Kontrola zapasów książek i należności – Coraz lepsza kontrola nad jakością zapasów i należności w hurtowniach oraz zapasów w księgarniach; 9. Bezpieczeństwo współpracy – Coraz wyższe kapitały sektora hurtowego zwiększające bezpieczeństwo obrotu; 10. Doświadczenie z partnerami zagranicznymi – Wzrost doświadczenia w kontaktach z partnerami zagranicznymi, zwłaszcza w zakresie zakupu ale także sprzedaży licencji; 11. Znajomość technologii komunikacyjnych – Aktywne wykorzystywanie nowych technologii komunikacyjnych i mediów społecznościowych w działalności informacyjnej i promocyjnej; 12. Komercyjne systemy informacji o książce – Rozwój komercyjnych (biznesowych) systemów informacji o książce drukowanej i cyfrowej (bieżącej ofercie dostępnej na rynku). Słabe strony: 1. Konkurencja w każdym ogniwie łańcucha – Decentralizacja rynku i nadmiar podmiotów w każdym z ogniw: producent-hurtownik-detalista; 2. Niewielka ubożejąca grupa docelowa – Niewielka grupa docelowa o zmniejszającej się mocy nabywczej; 3. Brak regulacji prawnych dystrybucji – Brak regulacji prawnych w efektywny sposób porządkujących zasady dystrybucji książek; 4. Brak informacji o ofercie – Brak pełnej informacji o ofercie (jednolitych systemów books-in-print, katalogów składowych, zapowiedzi nowości, katalogów obejmujących prawa aktywne, wygasłe i tzw. osierocone) o charakterze powszechnym, dostępnej dla klienta; 5. Niedostatek kapitału obrotowego – Permanentny niedostatek kapitału obrotowego w średnich i małych wydawnictwach oraz w większości firm dystrybucyjnych; 6. Trudności w uzyskaniu kredytu – Zaostrzanie się kryteriów kredytowych i trudności w pozyskaniu kredytu (zwłaszcza obrotowego); 7. Wzrost cen książek – Stały wzrost cen książek zapoczątkowany wprowadzeniem w 2011 roku 5-proc. stawki podatku VAT na publikacje drukowane; 8. Relatywnie wysokie ceny książek – Poziom cen książek porównywalny z zachodnioeuropejskimi – zbyt wysoki w stosunku do przeciętnych zarobków; 9. Zróżnicowany VAT różnych form książki – Zróżnicowanie stawek podatku VAT na różne formy książki (5 proc. na publikacje drukowane i 23 proc. na elektroniczne); 10. Bezpłatna nielegalna dystrybucja treści w internecie – Sztucznie zawyżone – przez 23 proc. VAT – koszty wydań cyfrowych sprzyjają rozwojowi rynku nieformalnej dystrybucji treści udostępnianych bezpłatnie, ale bez zgody właścicieli praw; 11. Tytułowa nadprodukcja książek – Nadprodukcja wydawnicza, zwłaszcza w zakresie liczby tytułów wprowadzanych do obiegu handlowego; 12. Wydłużanie terminów należności wydawniczych – …
Wyświetlono 25% materiału - 532 słów. Całość materiału zawiera 2131 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się