Poniedziałek, 30 grudnia 2024
Nie porównuj, strofują srogo mistrzowie edukacji. A jednocześnie zalecają wychowywać do relacji, bycia w świecie; nie ukrywają przy tym, że bolesne jest ocieranie się o  innych ludzi. Cały współczesny, wielce intratny system coachingu, który urodził się w sporcie, teoretycznie ma wyzwalać potencjał indywidualny, ale przecież rozlewa wokół strategię rywalizacji, a co zatem idzie – opresji na całe życie społeczne. Ten Drugi (nawet nie całkiem Inny, ale taki sam), to jeśli nie klient, który zapłaci za usługi, to rywal konkurujący o  zasoby tegoż klienta. A jak jest z  artystami? Festiwale, nagrody, topki, rankingi. I presja; także dla czytelnika – żeby nadążać, znać to, co inni już poznali, czym się zachwycili. W  wiosce, powiecie, regionie, na świecie. I  jeszcze ściganie się na liczbę lajków… To jest świat „Magicznej rany” Doroty Masłowskiej 1. Nasz świat? Świat Thomasa Bernharda z  jego opowiadań 2 i  dramatów pod wieloma względami się różni; przedstawiony był przecież przed końcem lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Nie ma w  nim jeszcze takiego ścisku, ułudy mają nieco inną postać, nie ma takiej gonitwy klisz językowych, które trzymają w kleszczach i nie pozwalają na swobodne baraszkowanie indywidualnej myśli, powodują, że własna myśl w ogóle się nie wykluwa. Jest jednak przeczucie tego wszystkiego. Pewne jest też, że i  świat bohaterów Masłowskiej, i świat opisany przez Bernharda to kupa nieszczęścia pod każdym względem. Samotność. Obojętność. Podejrzliwość. Nieszczerość. Poczucie niespełnienia. Smutek podszyty sarkazmem lub (u Masłowskiej) udawaną wesołością. Ciekawe, że i pisarska, i  pisarz z  upodobaniem posługują się niedomówieniem, po mistrzowsku budują suspens, a to sprawia, że czytanie jest zdążaniem ku puencie lub ku tajemnicy. U Polki sytuacje wyrastają na wiedzy socjologicznej, którą przynoszą choćby eseje Byung-Chul Hana. Nie zaskakuje więc diagnoza chorób (presja pozytywności, przymus demonstrowania wolności i autowyzysk, prowadzące do depresji), ale autorka to skrzętnie ukrywa pod zhiperbolizowanymi figurami, wprawionymi w ruch, a finał to zawsze efekt przemyślanego storytellingu, niczym w reklamie à rebours. W każdym tekście Austriaka mamy do czynienia z  byciem nagle w  samym środku jakiejś sytuacji, …
Wyświetlono 25% materiału - 321 słów. Całość materiału zawiera 1285 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się