Wtorek, 4 maja 2010
Rozmowa z Robertem Rybskim – założycielem i współwłaścicielem firmy Virtualo
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru273
Jak doszło do współpracy Virtualo i Empiku? Firma Virtualo wystartowała w 2008 roku. Przyszedł moment, w którym dalszy dynamiczny rozwój ułatwia pozyskanie dużego biznesowego partnera. Taką decyzję podjęliśmy już rok temu i szukaliśmy inwestora branżowego. Chodziło o podmiot, który oprócz inwestycji odpowiednich środków finansowych miałby także możliwości wsparcia naszego przedsięwzięcia bezpośrednio na rynku. Propozycję współpracy złożyliście tylko Empikowi? Oczywiście nie. Swoją ofertę skierowaliśmy do kilku potencjalnych partnerów. Odpowiedź Empiku uznaliśmy za najciekawszą, zresztą tak naprawdę był jedyną firmą, która wyraziła rzeczywiste zainteresowanie takim projektem. Może inni stwierdzili, że to jeszcze za wcześnie aby budować silną pozycję, a rodzimy rynek e-booków nie będzie się w najbliższych latach zbyt dynamicznie rozwijał? Nie mam poczucia, żebyśmy popełniali falstart. Według mnie jesteśmy w idealnym momencie na budowanie silnej pozycji na przyszłość. Czym przekonał was Empik? Przede wszystkim bardzo silną pozycją księgarni Empik.com i bazą klientów. Jest także kwestia budowania trendów nowej kultury czytania – kultury e-booków. Według mnie Empik jest jedyną taką firmą na rynku, która jest w stanie – na masową skalę – spopularyzować tę właśnie formę. Do tej pory nasz biznes bardzo fajnie się rozwijał, jednak w mikroskali. Kluczem jest połączenie idei e-booków z mocną, szeroko rozpoznawaną marką. Potencjalnie właśnie taki mariaż może pozytywnie wpłynąć na dynamikę rozwoju rynku. Jak ma wyglądać ta współpraca w praktyce?Startowaliśmy jako księgarnia internetowa oferująca książki elektroniczne. Jednak już rok temu zauważyliśmy, że potencjał który możemy wykorzystać, drzemie gdzie indziej. Chcemy aby Virtualo sp. z o.o. stało się przede wszystkim dystrybutorem cyfrowych publikacji. Czyli chcecie skoncentrować się na obsłudze wydawców? Dokładnie tak, zadaniem firmy będzie podpisywanie umów z wydawcami, pozyskiwanie ich oferty, przygotowywanie jej – od strony technologicznej – do sprzedaży i dalsza dystrybucja do sektora detalicznego. Udział Empiku w tym przedsięwzięciu sprawia, że pojawiło się dużo synergii, które możemy wykorzystywać, jak choćby obecność wielu różnych produktów w jednym miejscu, a to przyciąga klientów. Przykładowo w salonach sieci Empik sprzedawane będą urządzenia i akcesoria, dzięki którym można czytać książki elektroniczne. Wracając do ostatnich wydarzeń, jak rozkładają się udziały w firmie? W wyniku umowy z Empikiem powstała spółka joint venture, w której sieć objęła 51 proc. udziałów. Należy podkreślić, że mimo mniejszego udziału, nasza rola w tym przedsięwzięciu będzie bardzo istotna. Świadczy o tym sam fakt, że Empik zdecydował się na tę współpracę. Myślę, że zdecydowały nasze umiejętności i doświadczenie, ale także nasza wizja tego biznesu. Virtualo będzie jedynym dostawcą e-booków do Empiku? Virtualo jest otwarte na współpracę z każdym odbiorcą, który będzie zainteresowany naszą ofertą. Rozmawiamy już o współpracy z wieloma księgarniami internetowymi. Ale serwis Virtualo.pl będzie kontynuował obsługę klientów indywidualnych. To działalność konkurencyjna wobec współwłaściciela… Serwis, który był podstawą funkcjonowania firmy będzie działał nadal, jednak dojdzie do przeniesienia akcentów w działalności firmy, w kierunku obsługi wydawców w zakresie przygotowania i dystrybucji oferty elektronicznej. Jeżeli okaże się, że Virtualo.pl będzie miało dobre wyniki sprzedaży, a inni nasi ważni odbiorcy zaczną postrzegać ten serwis jako taką nieuczciwą konkurencję, to będziemy musieli pomyśleć nad odpowiedzialnym rozwiązaniem. Kto będzie rozliczał sprzedaż w stosunku do wydawców?Virtualo sp. z o.o. Po rozliczeniu się detalu w stosunku do was? Tak. W oczach wydawców Empik nie należy do dobrych …
Wyświetlono 25% materiału - 515 słów. Całość materiału zawiera 2062 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się