Poniedziałek, 18 października 2010
Spór o model dostępu do treści
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru285
Przyznam, że nie czuję się najlepiej w roli pierwszych armat wymierzonych w serwis Chomikuj.pl, a w takiej w ostatnich tygodniach przyszło mi występować w mediach, często zresztą przeinaczających moje wypowiedzi. Sprawą oczywistą jest, że pomysł biznesowy Chomikuj. pl od początku zasadza się na udostępnianiu przestrzeni dla naruszania praw autorskich, wymiany plikami chronionymi copyrightem. Mam jednak świadomość, że użytkownicy internetu oczekują, że kultura będzie „uwolniona”, że będą mieli do niej łatwy dostęp – bez zabezpieczeń DRM, bez ograniczeń w korzystaniu z plików. Chomikuj spełnia te oczekiwania, robi to niezwykle sprawnie. Sęk w tym, że potrzeby współczesnego konsumenta kultury trzeba pogodzić z potrzebami ich twórcy, a także nadawcy. Twórca, wydawca, producent – muszą pobierać wynagrodzenia. Wolna kultura nie może być bezpłatna. Bezpłatna kultura będzie kulturą amatorską. Niczego nie odmawiając amatorom, przyznamy że od sztuki, a zwłaszcza nauki, oczekujemy zazwyczaj profesjonalizmu. Wciąż toczą się spory o to, jak pogodzić potrzeby konsumenta i twórcy w dobie cyfrowych mediów. Wciąż brakuje koncepcji, jak zarabiać na kulturze. Dotychczasowe pomysły dotyczące wynagrodzenia twórcy w sytuacji, w której kultura transmitowana jest w formie cyfrowej w mniejszym lub większym stopniu traktowały sam przekaz w kategoriach tradycyjnych, czyli produktu. Przypomnę tu – przedstawione już przeze mnie w publikacji „Szerokopasmowa kultura” – interesujące propozycje zarabiania na kulturze cyfrowej zgłoszone przez amerykańskiego ekonomistę, specjalistę w dziedzinie nowych mediów, Kevina Kelly’ego. Kelly wyodrębnia osiem wartości, za które użytkownik internetu gotów byłby zapłacić: 1. Natychmiastowość (ludzie często gotowi są zapłacić żeby mieć coś szybciej, nawet jeśli gdyby zaczekali mogliby to mieć z darmo); 2. Indywidualizacja (czyli produkt dostosowany specjalnie do potrzeb odbiorcy); 3. Interpretacja (często bez szczegółowej instrukcji nie jesteśmy w stanie poradzić sobie np. z nowym oprogramowaniem, porady i instrukcje dla użytkownika mogą być elementami płatnych usług); 4. Autentyczność (chcemy mieć pewność, że plik jest z pewnego źródła, bez wirusa i nie wiąże się z jego posiadaniem ryzyko naruszania czyichkolwiek praw); 5. Dostępność (możliwość pozyskania …
Wyświetlono 25% materiału - 311 słów. Całość materiału zawiera 1245 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się