Po raz kolejny na Międzynarodowych Targach Książki Biblioteka Analiz zorganizowała konferencję poświęconą książce turystycznej i publikacjom kartograficznym. W debacie prowadzonej przez Łukasza Gołębiewskiego udział wzięli (w kolejnością na zdjęciu) Przemysław Chlebowski (CartoMedia), Andrzej Żywicki (Pascal), Łukasz Gołębiewski, Tomasz Ostrowski (Bezdroża), Adam Sobierajski (PPWK) oraz Rafał Dylak (Demart). Przewodniki Spotkanie rozpoczęła prezentacja wyników ankiet rozesłanych do wydawców kartografii i przewodników, których celem było nakreślenie bieżącego obrazu tego rynku (odsyłamy do bezpłatnego dodatku do majowego numeru „Magazynu Literackiego KSIĄŻKI”). W 2006 roku segment przewodników turystycznych zanotował 12-proc. wzrost, do poziomu 34,6 mln zł. Poza National Geographic wszystkie firmy zwiększyły obrót. Łącznie sprzedano 1,76 mln egz. przewodników, tj. o 130 tys. egz. więcej niż rok wcześniej. Łukasz Gołębiewski zaznaczył, że analiza ilościowa i jakościowa nie uwzględnia tytułów dodawanych do prasy, podkreślając, że skala tego zjawiska jest ogromna i że właściwie każda ogólnopolska gazeta dysponuje już własnym produktem tego typu. Średnia cena zbytu wydawcy w 2006 roku wynosiła 19,70 zł, notując skromny wzrost, natomiast średnia cena detaliczna 28 zł. Wyliczenia obejmują tanie serie kieszonkowe, jak i przewodniki z górnej półki, których ceny sięgają 100 zł. Od wielu lat liderem jest Pascal, który wciąż umacnia swoją pozycję. Pod względem wartości sprzedaży w 2006 roku jego udział w rynku wyniósł 52,8 proc., zaś pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy blisko 61 proc. Kolejne pozycje zajmują Wiedza i Życie (13,6 proc.), Bezdroża (6,1 proc.) i National Geographic (4,1 proc.). Kartografia Wśród producentów map i atlasów dominuje Demart (33 proc.), wyprzedzając PPWK (22 proc.) i Carto Media (8 proc.). Warta podkreślenia jest zwłaszcza mocna pozycja tej ostatniej firmy, ponieważ rzadko zdarza się by młody gracz, działający na rynku od dwóch lat, od razu dołączył do ścisłej czołówki. Natomiast powodów spadku udziału PPWK w tradycyjnym rynku map i atlasów papierowych należy upatrywać w wyraźnej tendencji do skupiania się na produktach elektronicznych i oprogramowaniu do nawigacji komputerowej. Przychody wydawców kartograficznych, z wyłączeniem oferty szkolnej wzrosły o 5 proc., z 45,3 mln zł do 47,7 mln zł. Natomiast sprzedaż liczona w egzemplarzach zwiększyła się aż o 13 proc., z poziomu 7,8 mln do 8,8 mln egz. Średnia cena zbytu wydawców w tym segmencie wyniosła 5,40 zł i była niższa niż rok wcześniej (5,80 zł). Średnia cena detaliczna to 8,25 zł. Można założyć, iż w przyszłości ceny map i atlasów będą wzrastać. Konkurencja na tym rynku jest w pewnym sensie wyniszczająca. Trzech największych wciąż oferuje produkty po bardzo niskich cenach, stąd można się spodziewać agresywnej rywalizacji między nimi i podwyżek. Spotkanie było doskonałą okazją do przedstawienia oferty wydawców. Pascal zapoczątkował serię przygotowaną we współpracy z firmą Baedeker, będącą konkurencją dla wiodącego od lat w segmencie przewodników ilustrowanych wydawnictwa Hachette Livre, edytora serii „Przewodniki Wiedzy i Życia”, która w 2007 roku powiększyła się o kolejny autorski tytuł – „Czechy i Słowację”. Także Langenscheidt Polska wprowadza publikacje z górnej …