Czwartek, 7 kwietnia 2016
Rynek wydawnictw religijnych
Czasopismo"Magazyn Literacki Książki"
Tekst pochodzi z numeru3/2016
Przychody ze sprzedaży wydawnictw katolickich wyniosły w 2015 roku 88 mln zł i były o 7,3 proc. niższe od uzyskanych rok wcześniej. Niestety segment książki religijnej nie jest w stanie wyrwać się ze spirali ujemnej dynamiki przychodów, w której tkwi od 2011 roku, kiedy przychody wydawców katolickich spadły aż o 21,9 proc. - ze 160 mln do 125 mln zł, w 2012 roku do 120 mln zł, w 2013 roku do 117 mln zł, a w 2014 o 18,8 proc. do 95 mln zł. Spadek przychodów ze sprzedaży realizowany przez wydawnictwa religijne następuje mimo wyraźnego zwiększania oferty, w 2015 roku czołowe wydawnictwa z segmentu wprowadziły do obiegu handlowego średnio o 8 proc. tytułów więcej niż rok wcześniej. Jednocześnie wysokie zapasy magazynowe powodują, że podobnie jak wydawcy z segmentu beletrystyki, książki dziecięcej czy ilustrowanej, tak i edytorzy publikacji religijnych borykają się z problemem wyprzedaży ogromnej oferty przecenionych pozycji z lat poprzednich. Zjawisko to odpowiada częściowo za spadek przychodów, ponieważ w latach 2014-2015 obserwowaliśmy kolejną redukcję średniej ceny zbytu uzyskiwanej przez wydawców - w 2014 o 11 proc. do 13,77 zł, a w kolejnym roku do 13,05 zł. W celu zabezpieczenia stabilności ekonomicznej, która pozwala wydawcom z segmentu na realizację "misji", czołowe podmioty z segmentu konsekwentnie poszerzają ofertę tradycyjnych gatunków publikacji (jak katechizmy, modlitewniki, publikacje naukowe i popularnonaukowe, biografie świętych i ludzi Kościoła) o pozycje lżejsze tematycznie - literaturę dla dzieci, poradniki kulinarne, publikacje albumowe. Po raz kolejny odnotowano również spadek średniego nakładu publikacji z tego segmentu - z 2421 do nieco ponad 2300 egz. Najlepiej …
Wyświetlono 25% materiału - 254 słów. Całość materiału zawiera 1016 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się