Poniedziałek, 7 września 2009
Redaktorowi Nowakowi w odpowiedzi
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru255
Szanowny Panie Redaktorze, Z pewnym opóźnieniem przeczytałem napisany z wielką pasją artykuł redaktora Nowaka o błyskotliwym tytule „W porywach owczego pędu” (Biblioteka Analiz nr 15/2009). Pasja przerodziła się niestety w próbę przejechania walcem z dużym obciążeniem wszystkich mających inny od piszącego pogląd na temat rynku książki. Wyłapałem tylko kilka miłych, nieco polemicznych słów, jak: „bełkot”, „nonsens”, „bajki”, „mity”, „kołchoz”, „akty frustracji i autokastracji”. Wszystkie te sformułowania dotyczą głównie księgarzy, którzy odważyli się zaproponować projekt ustawy o książce. Dam okazję redaktorowi Nowakowi skomentowania nierozważnego postępowania Francuzów, którzy w preambule tzw. ustawy Langa napisali: „U podstaw tej wyjątkowej regulacji leży odmowa uznawania książki za zwykły produkt handlowy oraz wola ustalenia mechanizmów rynkowych w celu uwzględnienia jej charakteru jako dobra kultury, które nie może być podporządkowane wyłącznie wymogom natychmiastowej rentowności”. Które ze słów użytych wcześniej najbardziej pasowałoby do pouczenia tego kraju? Na czym polega nieznana im zupełnie gospodarka wolnorynkowa? Stawiam na „bełkot” i „nonsens”. Chciałbym zarówno Pana, jak i wszystkich obserwatorów rynku książki, namówić na rzeczową, merytoryczną wymianę poglądów. Musimy zastanowić się, co należy zrobić, aby w sposób zdecydowany zmienić stan istniejący. Bowiem co do tego, że nie mamy do czynienia z wolnym rynkiem książki i że obyczaje na nim panujące są trudne do zaakceptowania, zgadzamy się chyba wszyscy. Pozwolę sobie, nie obrażając nikogo, przedstawić po raz kolejny moje poglądy na ten temat. 1. Zdiagnozowanie sytuacji W mojej ocenie mamy do czynienia z sytuacją porównywalną z krajami Europy Zachodniej sprzed 20-30 lat. Pojawiło się tam wówczas zjawisko nazwane „dyktatem marketów i wielkich sieci”. Rzecz dotyczyła nie tylko bardzo wysokich rabatów oraz gigantycznych wręcz kosztów promocji, ale – co gorsza – wydłużających się nieustannie terminów płatności. To samo w całej pełni pojawiło się także u nas. Następuje coś, co można nazwać absolutną dowolnością w zakresie realizacji zobowiązań. Zasadą jest, że im większy, tym czuje się bardziej bezkarny i tym później płaci. Mamy więc na rynku markety generujące procentowo nie tak znów wielki obrót w ramach rynku książki, które jednak zrobiły kawał złej roboty – przy czynnym zresztą udziale wydawców – jeśli idzie o tworzenie obyczajów i warunków handlowych. Mamy Empik, do którego na szefów, nieprzypadkowo, często trafiali ludzie z marketów. Oczywiście mieli za zadanie zdobyć następne punkty dla sieci i zwykle (zgodnie z amerykańskimi obyczajami) byli po dwóch, trzech latach eliminowani. Wówczas angażowano następnego z podobnym zadaniem. Empik odegrał wielką, często pozytywną rolę …
Wyświetlono 25% materiału - 389 słów. Całość materiału zawiera 1559 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się