Czwartek, 28 maja 2015
Forum polsko-francuskie
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru408
Jednym z ważniejszych wydarzeń inicjowanych przez Polską Izbę Książki podczas Warszawskich Targów Książki była polsko francuska dyskusja pt. „Cywilizujemy rynek książki w Polsce”. Gościem Izby był Jean-Guy Boin, dyrektor generalny Międzynarodowego Biura Wydawców Francuskich (BIEF). Spotkanie dotyczyło oczywiście kwestii regulacji rynku dystrybucji oferty książkowej poprzez ustawę o książce i miało służyć m.in. prezentacji francuskich doświadczeń w tym względzie. W pierwszej części spotkania gość z Francji zaprezentował ekonomiczny, społeczny i kulturowy kontekst wprowadzania we Francji tzw. Prawa Langa, a także dane ekonomiczne dotyczące tamtejszego rynku książki, których zadaniem była ilustracja wpływu prawnej regulacji dystrybucji książek na rynek. Kreśląc kontekst funkcjonowania regulacji rynku książkowego we Francji Jean-Guy Boin rozpoczął od prezentacji analizy obrotów sektora wydawnictw w latach 1990-2013. W tym czasie wzrosły one z poziomu 2,039 mld euro do 2,687 mld. Jednak rekordowo wysokie były w 2007 roku, kiedy wyniosły 2,894 mld euro. Szczegółowo dynamikę przychodów ze sprzedaży książek na rynku francuskim prezentuje tabela 1. Jean-Guy Boin zaprezentował również szczegółowe dane dotyczące struktury produkcji wydawniczej (tabela 2), ujawniając procentowy udział wybranych typów publikacji ze względu na realizowany obrót, liczbę wydanych tytułów i sprzedanych egzemplarzy. We wszystkich trzech kategoriach największym udziałem legitymuje się „literatura”, której udział pod względem realizowanych obrotów wynosi 26,4 proc. całkowitej sprzedaży, pod względem liczby wydanych tytułów – 24,8 proc, a w przypadku wolumenu sprzedaży egzemplarzowej – 26,1 proc. Na drugim miejscu znalazły się „książki dla młodzieży” z udziałami w poszczególnych kategoriach na poziomie 13,4 proc. (wartość sprzedaży), 13 proc. (wydane tytuły) i 20,3 proc. (sprzedaż egzemplarzowa). Podium uzupełnia natomiast „podwójna” kategoria, a mianowicie „poradniki, przewodniki”, których rynkowe udziały wyniosły kolejno 13,3 proc., 17,2 proc. oraz 13,2 proc. W porównaniu z rokiem 1990 produkcja wydawnicza we Francji wzrosła blisko dwu i półkrotnie, z 38,4 tys. tytułów do 95,4 tys., tytułów w 2013 roku (tabela 3). Podobna dynamika cechowała również produkcję nowości książkowych, która urosła z 20,2 tys. do 46,6 tys. tytułów. Jednak na skutek globalnych zmian cywilizacyjnych i biznesowych Francja zanotowała również znaczący spadek wysokości średniego nakładu – z 10,5 tys. egz. do 7,6 tys. egz. Nieco niższa dynamika cechuje natomiast produkcję wydawniczą wyrażoną w liczbie wydrukowanych egzemplarzy. Między rokiem 1990 a końcem 2013, produkcja nowości wzrosła z 212,3 mln egz. do 353,4 mln egz., a ogólna liczba wydanych egzemplarzy z 386,1 mln do 572 mln egz. (tabela 4). Jak zatem widać, także w zakresie produkcji wyrażonej liczbą wydanych tytułów odnotować należy rosnącą tendencję na rynku. Francja notuje natomiast znaczący spadek średniego nakładu. Z jednej strony jest to efekt wzrostu liczby tytułów, a z drugiej zmian technologicznych, które powodują, że coraz łatwiej jest wydawcom produkować niższe nakłady podstawowe, co ułatwia zarządzanie produkcją w stosunku do zapotrzebowania rynku. Jednak jednym z ważniejszych komunikatów gościa z Francji był ten dotyczący kształtowania się cen detalicznych książek, w stosunku do ogólnego wzrostu cen we Francji, również za okres lat 1990-2013. Dzięki jego prezentacji poznaliśmy także strukturę sprzedaży nowych książek ze względu na kanały dystrybucji na przestrzeni ostatnich dwóch dekad, począwszy od 1994 roku. W tym okresie największy udział w sprzedaży detalicznej miały kluby korespondencyjne, typu France Loisirs, które realizowały 33,9 proc. ogólnej sprzedaży. W 2003 roku ich spadł do 18,3 proc., by w 2013 roku spaść do 14,5 proc. Przed 20 laty drugim największym kanałem dystrybucji były księgarnie rozumiane jako wszystkie sieci księgarskie (33,2 proc.). Na przestrzeni kolejnej dekady jego udział uległ zmniejszeniu i osiągnął poziom 28,5 proc., był na koniec 2013 roku spaść do 22 proc. W 1994 roku na podium znalazły się również księgarnie określane mianem dużych i specjalistycznych. Ich rynkowy udział wyniósł wówczas 21,5 proc. W kolejnych dziesięciu latach spadł do 18,3 proc., a w kolejnej dekadzie wahał się między 19 a 18 proc., by w 2013 osiągnąć ten ostatni …
Wyświetlono 25% materiału - 609 słów. Całość materiału zawiera 2439 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się