„Czytaj i wejdź do gry!” – to hasło najnowszej kampanii społecznej promującej czytelnictwo w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0, organizowanej przez Narodowe Centrum Kultury w partnerstwie z Polską Ligą Siatkówki. Inicjatywa ma na celu połączenie dwóch pasji: sportu i czytania, które pozytywnie stymulują indywidualny rozwój każdego człowieka. Kampania, promująca postawy proczytelnicze szczególnie wśród dzieci i młodzieży, odwołuje się do autorytetu polskich siatkarzy. Inauguracja kampanii odbyła się 18 października w Bibliotece Narodowej w Warszawie. – W zdrowym ciele zdrowy duch, powtarzamy to często, ale czy się nad tym zastanawiamy? Potocznie i stereotypowo traktuje się, że sport nie idzie w parze z nauką. A to są dwie komory serca. I czytanie, i rozwój osobisty, konsekwencja, przekraczanie swoich niemożliwości. Od zawodowych sportowców oczekujemy nie tylko wytrzymałości i doskonałej formy fizycznej, ale też intelektualnej. Wbrew pozorom sport wymaga myślenia. Jako kibic obserwuję to szczególnie podczas gier zespołowych, w których Polacy osiągają światowe sukcesy. Do tych najjaśniejszych dyscyplin polskiego sportu, które od lat dostarczają nam wielu radosnych emocji, należy bez wątpienia siatkówka, dlatego wspólne działania z Polską Ligą Siatkówki i z klubami ligowymi na rzecz upowszechniania czytelnictwa traktujemy w Narodowym centrum Kultury jako ekscytujące wyzwanie, którego celem jest kształtowanie pozytywnych nawyków czytelniczych oraz budowanie wizerunku sportowców jako profesjonalistów, którzy używają nie tylko mięśni, ale też szarych komórek. Dziś od sportowców wymagamy zarówno kondycji i rezultatów, jak też inteligencji, erudycji i elokwencji, które rozwijamy poprzez czytanie – tłumaczył prof. Rafał Wiśniewski, dyrektor Narodowego Centrum Kultury, podczas konferencji. I zachęcał: – Skończmy z wymówkami, po prostu czytajmy i uprawiajmy sport. Podczas konferencji zaprezentowano dwa spoty reklamowe z udziałem Marii Stenzel, siatkarki zespołu Moya Radomka Radom, oraz Mateusza Bieńka, siatkarza reprezentacji Polski. Sportowcy na filmie mówią: „Bez treningu trudno odnieść sukces w sporcie. Dzięki niemu stajemy się lepsi. Podobnie jest z czytaniem. Codzienny kontakt z książką to trening naszej wyobraźni. Czytaj i wejdź do gry”. Spoty będą prezentowane w różnych mediach, pojawią się także m.in. w pociągach. W ramach kampanii realizowane będą działania w mediach elektronicznych i przestrzeni publicznej na terenie całego kraju. Działania promocyjne, obejmujące internet, telewizję, radio oraz outdoor, potrwają do grudnia. Joanna Kaczor-Bednarska, brązowa medalistka ME 2009, wielokrotna medalistka mistrzostw Polski opowiadała na konferencji o swoich doświadczeniach: – Książki zawsze towarzyszyły mi podczas turniejów. Kiedy podróże się przedłużały, wymieniałyśmy się tytułami. Myślę, że przez całą moją …