Poniedziałek, 29 grudnia 2014
Zwyczaje polskich nastolatków
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru397
W ostatnich tygodniach prezentowaliśmy na łamach Biblioteki Analiz szczegółowe wyniki „Badania czytelnictwa dzieci i młodzieży”, przeprowadzonego przez Instytut Badań Edukacji w ramach projektu systemowego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” (Entuzjaści Edukacji). W ostatnich dniach IBE zaprezentowało wyniku kolejnego modułu badawczego zrealizowanego w wramach tego projektu. Jak się okazuje, badanie czytelnictwa dzieci i młodzieży przeprowadzone przez IBE przyniosło informacje nie tylko o tym, jak wyglądają preferencje i nawyki czytelnicze uczniów szóstej klasy szkoły podstawowej (12-latki) i trzeciej klasy gimnazjum (15-latki). Eksperci IBE przeanalizowali również, jak często dzieci i młodzież do czytania używają komputera i innych urządzeń elektronicznych oraz to, w jaki sposób wykorzystują internet do lektury dłuższych tekstów, w tym m.in. książek w wersjach cyfrowych, artykułów czy utworów lirycznych. Takie sprofilowanie badania pozwoliło na stworzenie opisu różnych typów zachowań związanych ze zjawiskiem, które określono mianem „czytelnictwa komputerowego”. W raporcie IBE wymienione cztery tego rodzaju typy: – poszukiwanie informacji o książkach: recenzji, wiadomości o nowościach czy autorach, – ściąganie z sieci całych tekstów bądź fragmentów, artykułów, książek, korzystanie z bibliotek elektronicznych (w tym przypadku internet pełni funkcję źródła czytanych tekstów) – sposób czytania tekstów, przede wszystkim książek: na ekranie czy w wersji wydrukowanej na papierze, – czytanie tekstów w stosunku do użytkowania komputera w innych celach. Pierwsze co rzuca się w oczy, to fakt, iż prawie co drugi 12-latek systematycznie przegląda portale informacyjne i prasę online. Jednak gimnazjaliści odwiedzają te miejsca jeszcze częściej. Natomiast rzadziej uczniowie czytają w sieci literaturę, ale po kolei... Czytanie 12-latków Z badania IBE wynika, że co drugi uczeń VI klasy systematycznie (co najmniej raz w tygodniu) szuka w sieci informacji niezwiązanych ze szkołą, a 57 proc. poszukuje takich informacji, których potrzebuje do nauki w szkole. Ponadto niemal co drugi uczeń w tym wieku (44 proc.) przegląda systematycznie portale informacyjne i prasę online. Okazuje się także, iż znaczna grupa (37 proc. badanych) czyta systematycznie twórczość innych internautów np.: blogi i fanziny. „Jednak teksty, które mają swoje odpowiedniki w wersji drukowanej: literatura beletrystyczna, wiersze, a także lektury szkolne, są już znacznie rzadziej czytane na ekranie” – czytamy w raporcie IBE. Jednak na tym tle wyróżniają się komiksy, które stanowią tym samym najczęściej czytany typ zwartych publikacji w sieci. Wybór ten znacznie częściej dotyczy chłopców: 30 proc. tej grupy respondenckiej (wobec 19 proc. dziewcząt) deklaruje, że czyta je systematycznie na ekranie. Komiksy to szczególny gatunek publikacji, który jest często łatwiej dostępny w internecie (szczególnie obce produkcje) niż w wersji drukowanej. Ponadto zaledwie 9 proc. 12-latków objętych badaniem deklarowało, że jedna z ostatnich książek czytanych przez nich w czasie wolnych była w wersji elektronicznej (czytana na ekranie komputera, tabletu, czytnika, telefonu). Jednocześnie częściej w takiej postaci książki czytają chłopcy (12 proc.) niż dziewczynki (6 proc.). Jak podkreślono w raporcie IBE: „odwrotnie niż w przypadku innych praktyk czytelniczych odsetek dzieci czytających na ekranie spadał wraz ze wzrostem poziomu wykształcenia rodziców: najwięcej takich czytelników było w rodzinach osób …
Wyświetlono 25% materiału - 479 słów. Całość materiału zawiera 1917 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się