Poniedziałek, 12 czerwca 2017
W sieci o książkach
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru461
Wiosną tego roku odbyła się druga edycja badania „W sieci o książkach”, które wspólnie realizują Polska Izba Książki oraz serwis Lubimyczytać.pl. Podobnie jak rok wcześniej, za cel postawiono sobie sprawdzenie, jak czytają – nie statystycznie Polacy – a świadomi polscy czytelnicy. Badanie odpowiada m.in. na pytania o to, ile książek i w jaki sposób czytają miłośnicy książek, jak  wykorzystują internet do szukania informacji o swoich lekturach, gdzie poszukują informacji o książkach, czy też jak pozyskują pozycje do lektury? Analizę odpowiedzi i opracowanie tak pozyskanych danych przeprowadził dr Paweł Kuczyński, pełniący w ostatnich latach rolę eksperta Polskiej Izby Książki w zakresie projektów badawczych. W tym roku ankietę wypełniło 6067 osób. Prosta odpowiedź na pytanie zadane przez inicjatorów badania o to jak czytają Polacy brzmi: „Z wyników badania wynika m.in., że czytamy więcej książek papierowych niż w 2016 roku i słuchamy nieznacznie więcej audiobooków, za to mniej chętnie sięgamy po e‑booki. Ponadto czytelnicy deklarują, że z reguły czytają 2-3 książki jednocześnie i z reguły doczytują je do końca. Co ciekawe, w minionym roku w weekendy chętniej sięgaliśmy po czytniki e‑booków, a mniej korzystaliśmy ze smartfonów”. A co do szczegółów, okazuje się, że najbardziej zaangażowani w Polsce czytelnicy najczęściej deklarują lekturę ponad 20 książek (59 proc.) rocznie, i co ważniejsze prezentują w tym zakresie dodatnią dynamikę, bowiem rok wcześniej ich odsetek wyniósł 49,7 proc. Między 11 a 20 książek czyta 17,8 proc. ankietowanych, co oznacza niewielki spadek (o 0,7 proc.) w porównaniu z poprzednim rokiem, a między 7 a 10 pozycji książkowych czyta 8,7 proc. badanych (12,5 proc. rok wcześniej). Brak kontaktu z e‑bookami zadeklarowało 34,2 proc. ankietowanych internautów (33,4 proc. rok wcześniej), a wśród cyfrowych czytelników blisko 20 proc. czyta ponad 20 tytułów rocznie. Natomiast aż 71,2 proc. badanych w 2017 roku nie miało z kolei żadnego kontaktu z książką audio. Cechą charakterystyczną dla intensywnych czytelników, a jednocześnie członków społeczności …
Wyświetlono 25% materiału - 308 słów. Całość materiału zawiera 1232 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się