Wtorek, 25 listopada 2014
Wyniki „Badania czytelnictwa dzieci i młodzieży”
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru395
W poprzednim numerze prezentowaliśmy częściowe wyniki „Badania czytelnictwa dzieci i młodzieży”, opublikowane w ostatnich tygodnaich przez Instytut Badań Edukacyjnych. Wśród wielu aspektów określających charakter współczesnego czytelnictwa dzieci i młodzieży szkolnej (12- i 15-latków) znalzło się również miejsce na analizę lektur obowiazujących w polskich szkołach, a zwłaszcza wyobrażeń i oczekiwań uczestników systemu edukacyjnego, a także strategii obcowania z lekturami realizowanymi w praktyce. Zatem jakie książki uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum chcieliby znaleźć w szkolnym kanonie? Nie zaskakuje fakt, że rekomendacje do kanonu lektur szkolnych są odbiciem uczniowskich doświadczeń lekturowych czasu wolnego. Dwunastolatki najchętniej czytałyby w szkole powieści fantastyczno-przygodowe. OIch wymarzoną lekturą jest cykl przygód Harry’ego Pottera (19 proc. wskazań), jak się okazuje bezkonkurencyjny zarówno w przypadku chłopców, jak i dziewcząt. W dalszej kolejności szóstoklasiści (częściej chłopcy) wybierali „Hobbita” i „Władcę Pierścieni” Tolkiena oraz „Opowieści z Narnii” Lewisa. Dziewczęta masowo wskazały natomaist sagę „Zmierzch” Stephenie Meyer. Wśród pozostałych rekomendacji najczęściej wymieniano książki Jeana-Jacques’a Sempégo, Johna Flanagana, Andrzeja Maleszki, Jeffa Kinneya i Andrzeja Sapkowskiego. Literatura fantastyczna króluje także wśród rekomendacji gimanzjalistów, a zdecydowanym liderem młodzieży okazała się ponownie twórczość J.K. Rowling. Natomiast 15-letni chłopcy najczęściej wybierali fantastykę dla dorosłych: powieści Andrzeja Sapkowskiego i „Władcę Pierścieni” J.R.R. Tolkiena, a także postapokaliptyczny cykl Dmitry’a Gluckhovsky’ego, uczennice i uczniowie wspólnie wskazywali także trylogię Suzanne Collins „Igrzyska śmierci”; a dziewczęta również trylogię Stephenie Meyer. Ponadto dziewczęta jeszcze dołączyłyby do szkolnych lektur literaturę problemową poświęconą narkomanii wśród młodzieży: poczytne od lat dwie pozycje – „Pamiętnik narkomanki” Barbary Rosiek i „My, dzieci z dworca ZOO” …
Wyświetlono 25% materiału - 246 słów. Całość materiału zawiera 987 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się