Piątek, 26 marca 2021
CZY NA PEWNO ZNAMY TĘ GRUPĘ?
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeruBiblioteka Analiz nr 543 (6/2021)

Dlaczego niektóre książki dla kobiet stają się hitami, a inne zostają niezauważone przez czytelniczki? Kluczem jest znajomość kobiet, ich potrzeb i wartości, ale też słów wytrychów, którymi należy się posługiwać. Obecnie obserwujemy tzw. „nową falę” czytelniczek. Ostatnie lata to prawdziwa rewolucja – kobiety się zmieniły, żeby osiągnąć sukces wydawniczy, warto wiedzieć, na czym te zmiany polegają. Nawet jeśli wydaje nam się, że o kobietach wiemy wszystko, warto przyjrzeć się najnowszym raportom.

Wg niezależnych badań aż 91 proc. kobiet uważa, że reklamodawcy ich nie rozumieją. Co gorsza, 58 proc. z nich złości komunikat promocyjny. Bo kobiety potrzebują specjalnej komunikacji i nowych wzorców. Dla wydawców i autorów nie może być to obojętne.

Wokół nas jest co najmniej pięć różnych typów kobiet i tworząc książkę, projektując okładkę i komunikat promocyjny, musimy mieć świadomość, co jest dla nich ważne, na jakie słowa reagują pozytywnie, a jakie je irytują lub wręcz zniechęcają.
15 kwietnia, na szkoleniu „Czytelnik jest kobietą” (patrz strona 15) przyjrzymy się każdej z tych grup, odkrywając jej tajemnice i potencjały. Będziemy mówić o tym, jak sprzedawać więcej, przyjrzymy się rankingom sprzedaży i efektywnej promocji. Najciekawszym fragmentem będą stereotypy, na które nabierają się także wydawcy książek. Uchylimy rąbka tajemnicy i przytoczymy kilka ciekawych wyników badań:

Najważniejsza jest miłość i rodzina – czy to na pewno prawda?
Z jednej strony tak właśnie deklarują kobiety, ale gdy przyjrzymy się bliżej, dostrzeżemy ogromną zmianę w stosunku do lat poprzednich. Aż 83 proc. kobiet w Polsce jest zdania, że poradzą sobie bez partnera.To przekonanie jest silne niezależnie od wieku i statusu kobiet.

Zmiana przekazu matek w stosunku do córek
Jeszcze do niedawna matki przekazywały swoim córkom tradycyjne wartości, które można było zawrzeć w maksymie „Rodzina jest najważniejsza”. Dzisiaj mówią: „Kochaj, ale zawsze walcz o siebie”, „Rozwijaj swoje pasje, bądź sobą”, „Nie poddawaj się”, „Bądź niezależną, odważną kobietą”, „Rób to, co kochasz”, „Nie rezygnuj z marzeń” – to najczęściej pojawiające się rady dla młodych kobiet od ich matek.

Młode kobiety wcale nie są bardziej przebojowe od starszych
Aż 48 proc. kobiet nie wierzy w swoje zdolności ani możliwość osiągnięcia sukcesu. Najbardziej pewne siebie są przedstawicielki pokolenia Silver Power (50 plus) – młodym osobom jest zdecydowanie trudniej uwierzyć w siebie.

Kobiety nie interesują się technologią – ten mit obalamy
Nowinki technologiczne interesują 47 proc. Polek, a wśród dziewczyn z pokolenia Z więcej interesuje się technologią niż modą.

Czy ważna jest kobieca przyjaźń? – zaskakujące wyniki badań
Przyjaciółka jest ważniejsza niż życiowy partner, ale nie w każdym pokoleniu. Takie zachowanie najczęściej dotyczy osób z pokoleń Xennials i Old Millennials, a zaraz za nimi – Young Millennials. Jest to z kolei zachowanie obce zdecydowanej większości kobiet z Pokolenia X (50 plus) i wszystkim „silverkom”. Dzieje się tak pomimo tego, że obydwa dojrzałe pokolenia mają zupełnie inne strategie na przyjaźń – Polki z pokolenia X wskazały na posiadanie wielu przyjaciół, w tym kobiet i mężczyzn, a „silverki” – jednej bliskiej osoby, i to przeważnie kobiety. Rola przyjaciół (zapewne bardziej przyjaciółek) rośnie znacząco w przypadku mam. W tej grupie aż 54 proc. przyznaje, że stawia przyjaciółki ponad partnera.

Po „czterdziestce” kobiety przechodzą kryzys dotyczący wyglądu – nic bardziej mylnego!
Aż 48 proc. Polek nie lubi swojego ciała, ale samoakceptacja w tym zakresie przychodzi właśnie po „czterdziestce”.

Jak Merida Waleczna i „Gambit królowej” zmieniły postawy współczesnych kobiet
Dzisiejsze bohaterki, takie jak Merida Waleczna czy Moana, zachowują się zupełnie inaczej niż Kopciuszek czy królewna Śnieżka. Dzisiejszym młodym zaradnym dziewczynom nie odpowiadają już bierne, czekające na wybawienie przez księcia bohaterki. Dlatego ważne jest, aby książki do nich kierowane odpowiadały na ich wizję kobiecości i relacji miłosnej, zamiast powielać wzorce, które były aktualne dla ich matek czy babć.

Ciekawym przypadkiem jest też serial „Gambit królowej” – wyraźnie wskazuje na niezagospodarowane jeszcze do końca kobiece potrzeby – otaczania się mężczyznami, którzy wspierają kobietę niezależnie od tego, jakie oni sami odnoszą sukcesy. W serialu to przyjaciele podejmują inicjatywę pomocy Beth przed najważniejszym turniejem – i to jest męska inicjatywa, która może odpowiadać na potrzeby dzisiejszych kobiet.

Kobiety przestają rywalizować ze sobą, lecz zaczynają się wspierać czy pomagać sobie w osiąganiu celu. Zmianę widać np. w ciągnącym się od lat serialu „Grey’s Anatomy”.

Początkowe sezony pokazywały relację „ja i moja najlepsza przyjaciółka kontra reszta kobiet i świata”, obecnie zaś zdecydowanie widać wspieranie się bohaterek zarówno w codziennym życiu (opieka nad dziećmi), jak i w sytuacjach zagrożenia.

Kobiety potrzebują innej narracji w reklamie i na okładce
Kobiety mają zdolność (i potrzebę!) do zapamiętywania większej ilości informacji i obiektów. Co więcej – badania wykazują, że potrzebują więcej informacji, by się czymś zainteresować. Oszczędna w komunikat reklama? Minimalistyczna okładka? To niekoniecznie musi być klucz do kobiecych serc. Co więcej, bardzo ważny jest każdy szczegół – rodzaj fontów, kolory, zdjęcie, tonality.

Nowe trendy, niezależne badania, rankingi sprzedaży i celowana komunikacja. Będziemy o tym mówić na szkoleniu 15 kwietnia. Zapraszamy wydawców, autorów i selfpublisherów!

 

IZABELA PAJOR I MAGDALENA MAŁGORZATA KOS
Wydawczynie i ekspertki z ponad 25-letnim doświadczeniem. Wprowadzały z sukcesem największe projekty wydawnicze skierowane do czytelników 40+. Założycielki grupy szkoleniowej „Szkolenia dla Wydawcy” oraz grupy marketingowo-wydawniczej www.silverguru.pl. Prowadzą we współpracy z Biblioteką Analiz i serwisem Rynek-ksiazki.pl szkolenia dotyczące praktyki i rynku wydawniczego, na których dzielą się unikalną wiedzą z wydawcami, selfpublisherami i blogerami. Inne szkolenia realizowane wspólnie to: „Jak wydać poradnikowy bestseller”, „Serie i kolekcje książkowe – jak zwielokrotnić sukces wydawniczy” i inne.

Autor: Izabela Pajor i Magdalena Małgorzata Kos