Spekulacje dotyczące wejścia Amazona do Polski pojawiają się już od kilku lat. Niedawno jednak w mediach ukazała się informacja, która wskazuje, że zamiary sklepu wobec naszego rynku są poważne. Otóż wygląda na to, że Amazon prowadzi – cytując za „Gazetą Wyborczą” – „bardzo zaawansowane rozmowy na temat współpracy z Pocztą Polską”. Podobno Poczta Polska przeszła już testy jakościowe Amazona i jeśli porozumienie wypali, zajmie się doręczaniem paczek w Polsce i na Ukrainie po oficjalnym starcie Amazon.pl. „Pewną konsternację rodzi wybór Poczty Polskiej na partnera wysyłkowego. Wszak wszyscy dobrze wiemy, iż terminowa dostawa przesyłek jest w przypadku tego podmiotu oksymoronem, zaś Amazon słynie z błyskawicznego wysyłania i dostarczania paczek” – ironizuje Łukasz Kotkowski ze Spider’s Web.pl. Amerykański potentat już w pierwszej połowie bieżącej dekady podpisał umowę o współpracy z hurtownią Azymut. W efekcie firma dystrybucyjna należąca do Grupy PWN zrealizowała wiele kosztownych inwestycji w infrastrukturę magazynowo-logistyczną oraz IT. Jednak do nawiązania współpracy operacyjnej nigdy nie doszło. Amazon dotychczas zadawalał się półśrodkami. W Polsce obecny jest od 2014 roku. Tu rozwija Centrum Rozwoju Technologii. Prowadzi już siedem centrów logistycznych oraz centrum badawczo-rozwojowe. Polskim firmom oferuje platformę Sprzedawaj na Amazon, gdzie polscy sprzedawcy mogą wystawiać swoje produkty. A w ramach Fulfillment by Amazon dodatkowo mogą korzystać z sieci logistycznej. Mogą przesyłać swoje produkty do centrum logistyki e-commerce, a Amazon zajmuje się ich przechowywaniem, pakowaniem, wysyłką, obsługą klienta i zwrotami. Z platformy korzysta ponad 7 tys. polskich firm. Ukłonem w stronę polskiego klienta było udostępnienie przetłumaczonej na język polski strony Amazon.de. Strona jest obecna w porównywarkach cenowych, takich jak Ceneo.pl czy Skapiec. pl. W ten sposób zwiększa swoje szanse na dotarcie do klientów, nie inwestując w kosztowne promocje czy obsługę polskojęzycznej platformy. Amazon daje też szansę dotarcia „do milionów czytelników na całym świecie” self-publisherom, dzięki własnym usługom, które umożliwiają samodzielne publikowanie książki papierowej za pomocą CreateSpace, książki cyfrowej za pomocą Kindle Direct Publishing i tworzenie audiobooka za pomocą ACX. Co oznaczałoby uruchomienie sklepu Amazon.pl dla polskich e-sklepów? Jak słusznie zauważa Artur Halik, manager działu sprzedaży w Shoper, polski e-commerce jest jeszcze bardziej dojrzały niż półtorej dekady temu i już dawno nie konkuruje się w nim wyłącznie ceną, a Amazon zdaje sobie sprawę, że „marka to nie wszystko”. „Nie spodziewałbym się, że dojdzie do takiej sytuacji jak w USA, gdzie 3/4 klientów chcąc kupić coś w sieci, wchodzi na stronę Amazona, więc sprzedawcy po prostu nie mają wyjścia i muszą tam być” – twierdzi przedstawiciel Shoper. Zdaniem wielu ekspertów wejście Amazona z e-biznesem do Polski przede wszystkim zmusi większość rodzimych e-sklepów do szybszego rozwoju, do większego zaangażowania w budowanie lepszych doświadczeń klienta w kontakcie z marką, przede wszystkim w zakresie obsługi. Wśród dużych graczy na pewno zaostrzy się walka o klienta na płaszczyźnie ceny, asortymentu oraz customer service. Do wejścia Amazona zdaje się przygotowywać polski potentat w zakresie sprzedaży internetowej, czyli platforma Allegro, z której korzysta obecnie już 18 mln Polaków. Allegro planuje wydać miliard zł na inwestycje, które mają podnieść jakość obsługi kupujących i sprzedających. Polski handlowy gigant chce, by do końca 2020 roku na Allegro znalazło się 200 mln ofert (na koniec …