„Klientem trzeba się zaopiekować, a sklep nie może być nudny, jeśli chce przetrwać” – to najważniejszy wniosek płynący z najnowszej odsłony rankingu polskich sieci sprzedaży detalicznej Daymakerindex 2018. Tak – wydaje się banalne streszczenie podstawowego „abc” w sprzedaży detalicznej – nie jest jednak, jak się okazuje, ogólnorynkowym standardem postępowania w kontaktach z klientem. Coroczne badanie Daymakerindex (DMI) oceniające poziom obsługi w sektorze handlu detalicznego przeprowadzono w Polsce po raz ósmy. W tym roku przebadano 18 branż sprzedaży detalicznej, 130 sieci handlowych, łącznie 750 sklepów. Badanie oparto na analizie 12 kryteriów dotyczących poszczególnych obszarów kontaktu z konsumentem. Całkowity wynik badania DMI w Polsce wyniósł 72 proc. i jest o 1 proc. niższy niż w ubiegłym roku (73 proc.) choć wyższy niż dwa lata temu – 71,1 proc. w 2016. Natomiast na przestrzeni ostatnich pięciu lat podniósł się o 5 proc. Najlepszy wynik ze wszystkich przebadanych sieci w Polsce osiągnęła marka Giacomo Conti (98,3 proc.), zwycięzca główny Daymakerindex 2018. Zaraz po nim uplasowały się marki Vision Express (98,2 proc.) i Kazar (96,3 proc.). Wśród przebadanych 18 branż najlepszą obsługą klienta mogą poszczycić się perfumerie (89 proc.), za nimi kolejno są drogerie (88,4 proc.) i sklepy z modą męską (88,3 proc.). Polska wyróżnia się na tle innych krajów europejskich, zwłaszcza dynamiką jakości obsługi w branży księgarskiej. W tegorocznej edycji badania w kategorii „księgarnia” przebadano dwie sieci. Zwycięzcą, po raz drugi z rzędu, okazały się Księgarnie Świat Książki z wynikiem 87 proc. Sieć Empik uzyskała natomiast wynik na poziomie 70 proc. Uśredniony wynik w tej kategorii wyniósł z kolei 78 proc. (77 proc. rok wcześniej). W nawiązaniu do konsekwentnie rozwijanego na rynku książkowym trendu dywersyfikacji sprzedaży i ciągłego eksplorowania kolejnych kanałów dystrybucji warto wspomnieć, jak w badaniu Daymaker wypadają obszary, w których książka pełni funkcję oferty uzupełniającej. Dla przykładu ogólny wynik jakości obsługi w sklepach dla dzieci wyniósł 57 proc., wobec 61 proc. w poprzednim roku. Jak wspomniano na początku, według ekspertów Daymakerindex, „powitanie to podstawa”. Rzeczywiście brzmi to nieco jak banał, a jednak taka praktyka wcale nie zyskała sobie jeszcze miana rynkowego prawidła, które konsekwentnie wprowadzają w życie przedstawiciele całego …