Piątek, 30 marca 2018
JAKOŚĆ OBSŁUGI SPRZEDAŻY
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeruBiblioteka Analiz nr 477 (5/2018)
„Klientem trzeba się zaopiekować, a sklep nie może być nudny, jeśli chce przetrwać” – to najważniejszy wniosek płynący z najnowszej odsłony rankingu polskich sieci sprzedaży detalicznej Daymakerindex 2018. Tak – wydaje się banalne streszczenie podstawowego „abc” w sprzedaży detalicznej – nie jest jednak, jak się okazuje, ogólnorynkowym standardem postępowania w kontaktach z klientem. Coroczne badanie Daymakerindex (DMI) oceniające poziom obsługi w sektorze handlu detalicznego przeprowadzono w Polsce po raz ósmy. W tym roku przebadano 18 branż sprzedaży detalicznej, 130 sieci handlowych, łącznie 750 sklepów. Badanie oparto na analizie 12 kryteriów dotyczących poszczególnych obszarów kontaktu z konsumentem. Całkowity wynik badania DMI w Polsce wyniósł 72 proc. i jest o 1 proc. niższy niż w ubiegłym roku (73 proc.) choć wyższy niż dwa lata temu – 71,1 proc. w 2016. Natomiast na przestrzeni ostatnich pięciu lat podniósł się o 5 proc. Najlepszy wynik ze wszystkich przebadanych sieci w Polsce osiągnęła marka Giacomo Conti (98,3 proc.), zwycięzca główny Daymakerindex 2018. Zaraz po nim uplasowały się marki Vision Express (98,2 proc.) i Kazar (96,3 proc.). Wśród przebadanych 18 branż najlepszą obsługą klienta mogą poszczycić się perfumerie (89 proc.), za nimi kolejno są drogerie (88,4 proc.) i sklepy z modą męską (88,3 proc.). Polska wyróżnia się na tle innych krajów europejskich, zwłaszcza dynamiką jakości obsługi w branży księgarskiej. W  tegorocznej edycji badania w  kategorii „księgarnia” przebadano dwie sieci. Zwycięzcą, po raz drugi z rzędu, okazały się Księgarnie Świat Książki z wynikiem 87 proc. Sieć Empik uzyskała natomiast wynik na poziomie 70 proc. Uśredniony wynik w tej kategorii wyniósł z kolei 78 proc. (77 proc. rok wcześniej). W  nawiązaniu do konsekwentnie rozwijanego na rynku książkowym trendu dywersyfikacji sprzedaży i ciągłego eksplorowania kolejnych kanałów dystrybucji warto wspomnieć, jak w badaniu Daymaker wypadają obszary, w których książka pełni funkcję oferty uzupełniającej. Dla przykładu ogólny wynik jakości obsługi w sklepach dla dzieci wyniósł 57 proc., wobec 61 proc. w poprzednim roku. Jak wspomniano na początku, według ekspertów Daymakerindex, „powitanie to podstawa”. Rzeczywiście brzmi to nieco jak banał, a jednak taka praktyka wcale nie zyskała sobie jeszcze miana rynkowego prawidła, które konsekwentnie wprowadzają w życie przedstawiciele całego …
Wyświetlono 25% materiału - 316 słów. Całość materiału zawiera 1265 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się