Tuż przed północą 26 kwietnia Nowa Era podpisała umowę przejęcia 100 proc. udziałów w wydawnictwie Marek Rożak. Dwa dni później przejęła 80 proc. we wrocławskiej spółce Vulcan zajmującej się tworzeniem i dystrybucją oprogramowania dla oświaty. Mariusz Koper, prezes Nowej Ery, zapowiada, że w tym roku jego spółka zrealizuje ok. 140 mln zł obrotu, z czego 125 mln zł z działalności wydawniczej. WSiP ma potężnego konkurenta. Rożak na Hawajach W tym roku wydawnictwo Marek Rożak zrealizowało 27,3 mln zł przychodu ze sprzedaży książek (wg danych nadesłanych do „Rzeczpospolitej”, w wypowiedzi dla Biblioteki Analiz Marek Rożak podał 29 mln zł). Spółka zatrudnia 77 osób, w 2005 roku opublikowała 54 tytuły w łącznym nakładzie ponad 2,7 mln egz. Mariusz Koper zapowiada, że do końca tego sezonu szkolnego spółki nie zostaną połączone. – Negocjowanie warunków trwało stosunkowo krótko, bo tylko dwa i pół miesiąca, rozmowy rozpoczęły się na przełomie stycznia i lutego. Inicjatywa wyszła ode mnie, a pierwsza reakcja Marka Rożaka była pozytywna – mówi prezes Nowej Ery. – Do sprzedaży firmy podchodziłem dwuwariantowo. Pierwszy wariant zakładał sprzedanie udziałów WSiP, drugi – Nowej Erze. Nasza oferta pokrywa się w niewielkim stopniu – Nowa Era jest silna w biologii dla szkół ponadgimnazjalnych, a ja w geografii. Nowa Era znacząco uzupełniła swoją ofertę, co nie byłoby możliwe ani organicznie ani poprzez walkę konkurencyjną z moim wydawnictwem – mówi Marek Rożak. – Nie musiałem tego robić, na tym polegała komfortowość tej sytuacji. Firmę sprzedałem, bo w branży osiągnąłem już wszystko. Za kilka lat dreptałbym w miejscu. Zostawiam ją w bardzo dobrej kondycji, w roku 2005 moje wydawnictwo osiągnęło 6,5 mln zł zysku netto – dodaje Rożak, którego złapaliśmy telefonicznie podczas wypoczynku na Hawajach lub w innym pięknym miejscu, sądząc z atmosfery, w jakiej przebiegała rozmowa. Oferta Rożaka faktycznie była interesująca dla Nowej Ery. Zwłaszcza Dwa dni i dwie transakcje Nowa Era przejmuje Rożaka i Vulcan w ostatnich trzech latach wydawnictwo z Gdańska umocniło się w geografii i historii, ale też w mniej znaczących przedmiotach jak plastyka czy muzyka. – Nasze oferty się uzupełniają i częściowo pokrywają. Wydawnictwo Marek Rożak – jako jedyne na tym rynku – w ostatnich trzech latach odnotowywało znaczące wzrosty. Jest to firma, która kilka lat temu została sprawnie zrestrukturyzowana i szybko odbudowała swoją ofertę, która stała się nowoczesna i konkurencyjna. Tam, gdzie my odczuwamy niedosyt swoich książek, są książki Marka Rożka – np. w geografii dla gimnazjum. Nie mogę powiedzieć, że jesteśmy tu na szarym …