Piątek, 21 lipca 2006
Co czytają inni
Czasopismo"Magazyn Literacki Książki"
Tekst pochodzi z numeru7/2006
Kilka dni temu krajowe gazety doniosły o przejęciu polskiej stacji telewizyjnej Puls przez zachodniego magnata rynku mediów. „Murdoch chwycił za puls”, mógłby brzmieć tytuł któregoś z doniesień; nic takiego się nie stało, polska prasa stanęła na wysokości zadania: relacje były poważne, spekulacje nie wychodziły zbyt daleko. „Po co staremu zbereźnikowi katolicka telewizja?”, zadałem sobie pytanie. Murdoch, Australijczyk z urodzenia, Anglik z wyboru i Amerykanin z biznesowej potrzeby, zapisał się w historii mediów jako wydawca bulwarowych, a właściwie rynsztokowych gazet po obu stronach oceanu („Sun” w Wielkiej Brytanii, „New York Post” w USA), podobnie jak i popularnych – i populistycznych – kanałów telewizyjnych (angielskiego BSkyB i amerykańskiego Fox News). Boska interwencja jest mu raczej niepotrzebna – ten 75-latek, szczęśliwy ojciec i dziadek (dwójka wnuków ma czarny kolor skóry, co jest ironią losu – w latach 60., jeszcze jako australijski magnat prasowy, Murdoch zasłynął z hasła: „Żadnych czarnuchów, pedziów i elegancików”), miał zawsze wyjątkowe szczęście w biznesie i w życiu. Poświęcono mu setki artykułów i co najmniej kilkanaście książek. Omawiane tu przeze mnie trafiły na rynek przed dwomatrzema laty, nie umniejsza to jednak wartości zawartych w nich analiz News Corporation i jej szefa. „Rupert Murdoch: The untold story of the world’s greatest media wizard” Neila Chenowetha (Crown Business) i „The Murdoch Archipelago” Bruce’a Page (Simon & Schuster) mają ambitne przesłanie: wytłumaczyć osobowość Murdocha, znaleźć motywy jego postępowania, i równocześnie w zrozumiały dla czytelnika sposób pokazać niezwykle zawikłaną strukturę medialnego imperium. Ani jedno, ani drugie nie należy do łatwych zadań. Medialne imperium Murdocha obejmuje prasę codzienną i czasopisma od brukowców po solidne tytuły krytyczne jak np. „Times Literary Supplement”, wydawnictwa książkowe, sieci satelitarnej telewizji, jej stacje, studia i programy (w tym bardzo lukratywne prawa do transmisji meczów futbolowych), studia filmowe (z których wyszły obrazy tak …
Wyświetlono 25% materiału - 292 słów. Całość materiału zawiera 1168 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się