środa, 20 listopada 2019
SZTUCZNA INTELIGENCJA NA RYNKU KSIĄŻKI
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeruBiblioteka Analiz nr 510 (21/2019)
To już się dzieje – sztuczna inteligencja (AI) wkroczyła do naszego życia i to od nas zależy, w jaki sposób wykorzystamy zdobycze technologii. O tym, czy polska branża wydawnicza może skorzystać na AI, debatowali specjaliści w dziedzinie uczenia maszynowego, analizy danych oraz przedstawiciele branży książkowej w trakcie 23. Międzynarodowych Targów Książki w Krakowie. Czym jest sztuczna inteligencja wyjaśniał Adam Sobczak, założyciel Cenatorium oraz Siepomaga.pl, członek fundacji AI for Good: – To pojęcie pojawiło się w latach pięćdziesiątych. Najbliższa mi jest definicja oparta o test Turinga. Polega on na tym, że po jednej stronie znajduje się rozmówca, po środku jest bariera – w postaci komunikatora, a po drugiej stronie mamy człowieka lub maszynę. Zadaniem rozmówcy jest rozpoznanie, czy rozmawia z człowiekiem, czy z maszyną. Turing w latach pięćdziesiątych przewidział, że sztuczna inteligencja pojawi się około roku 2000. I trafił. Zdaniem Krzysztofa Koehlera, wicedyrektora Instytutu Książki, to nieuniknione zjawisko. – Wydaje mi się, że tę nieuniknioność można traktować jako coś pozytywnego albo negatywnego. Można popatrzeć na to jako nieunikniony proces cyfryzacji całej naszej rzeczywistości, nieunikniony jak wyroki losu. Jest to zjawisko, które się toczy, rozgrywa, zajmuje coraz większe przestrzenie. Wykorzystujemy zdobycze technologii na uczelni, po to żeby sprawdzić prace pod kontem plagiatu. Ale z drugiej strony zastanawiam się – po co komu erudycja, po co komu zdobywanie wiedzy? Czym będzie wykształcenie? Skoro wystarczą umiejętności techniczne. Z tym pytaniem ciągle się borykam. Vladimir Alekseichenko, twórca i trener DataWorkshop, przypomniał, że już pięć lat temu zaczęły się pierwsze eksperymenty z algorytmami. …
Wyświetlono 25% materiału - 247 słów. Całość materiału zawiera 989 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się