Wtorek, 3 kwietnia 2018
REKORD IDEALNY I EFEKTYWNY
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeruBiblioteka Analiz nr 477 (5/2018)
22 marca w Bibliotece Narodowej (BN) dyskutowano o rozwoju Polony i e-usługach, które są komponentami projektu e-usługa OMNIS. W spotkaniu konsultacyjnym udział wzięło prawie 200 osób z całej Polski, w tym bibliotekarzy, wydawców i specjalistów ds. informacji naukowej. Spotkanie miało charakter konsultacji, podczas których zgromadzeni mogli zadawać pytania prelegentom, dzielić się swoimi sugestiami oraz pomysłami. Warto podkreślić, że projekt e-usługa OMNIS jest stale konsultowany z przedstawicielami różnych środowisk, dzięki czemu projektowane rozwiązania są dostosowywane do potrzeb i oczekiwań odbiorców. Projekt e-usługa OMNIS, za pośrednictwem zintegrowanych e-usług, będzie umożliwiał w jednym miejscu dostęp do katalogów bibliotecznych, zbiorów cyfrowych oraz nowości wydawniczych. Ten cel e-usługi OMNIS również stał się przedmiotem spotkania i okazją do zaproszenia do współpracy przedstawicieli wielu instytucji. Najbliższy branży wydawniczej temat związany z e-usługą repozytorium wydawniczego e-ISBN zaprezentowała kierująca tym projektem Katarzyna Nakonieczna. W swoim wystąpieniu zaakcentowała integrację serwisu e-ISBN z Poloną, multiwyszukiwarką OMNIS i Repozytorium Cyfrowym BN, a także skupiła się na rekordzie idealnym, zadając uczestnikom spotkania pytania: jak udoskonalić metadane, by tworzyć rekord idealny i jak kontrolować jakość opisów. Właśnie stosunek do tematyki kategoryzacji jest jednym z ważniejszych wyzwań, jakie stoją przed branżą wydawniczą, zwłaszcza w  obliczu postępującego znaczenia sprzedaży internetowej w ogólnych przychodach z dystrybucji drukowanej i cyfrowej oferty wydawniczej. Jednocześnie zdaje się być to jeden z najbardziej niedocenianych przez wydawców obszarów, do którego nawet w większości najbardziej aktywnych na rodzimym rynku firm nie przywiązuje się większej uwagi. Ewolucja, rewolucja czy rewelacja? Co czeka system e-ISBN? W planach BN znalazły się elementy każdej z tych kategorii… Ewolucja Ewolucja serwisu zakłada, że wszystko to, co wydawcy lubią i cenią w serwisie pozostaje – przede wszystkim możliwość szybkiego przypisania numeru ISBN do konkretnej pozycji, także możliwość łatwego opisania publikacji, w dodatku w międzynarodowym standardzie ONIX. Pozostaje również synchronizacja z różnymi bazami danych, możliwość wygenerowania i pobrania kodów kreskowych oraz określenia tematyki publikacji w systemie Thema. – Część rzeczy dodajemy, część układamy w inny sposób. Zyskają na tym m.in. biblioteki, które dzięki przełożeniu opisów wydawców w ONIXIE na format MARC, mogą zastosować te materiały w swoich opisach bibliotecznych – deklaruje Katarzyna Nakonieczna. Rewolucja – Nie trzęsiemy posadami rynku wydawniczego w Polsce, ale faktycznie wprowadzamy rewolucję, która przynosi to, czego do tej pory nam w Polsce brakowało – natychmiastowy renews (aktualizację – red.) naszych danych – deklaruje szefowa e-ISBN. Przyznaje również, że rozumie argumentację – zwłaszcza małych i średnich wydawców – którzy narzekają, że muszą przekazywać duże pakiety danych dotyczących swojej produkcji wydawniczej. Jednak jak podkreśla, obecnie, dzięki nowej wersji e-ISBN, wydawca może jednokrotnie wpisać metadane dotyczące jego książki, a te automatycznie trafią do multiwyszukiwarki OMNIS. Rewelacja W nowej rzeczywistości e-ISBN, z perspektywy wydawców pojawia się możliwość tworzenia „rekordu idealnego” – konstrukcji, która łączy w sobie to, co jest najlepsze w opisie bibliotecznym z  możliwościami wzbogacenia opisu, którymi dysponuje wydawca, który przecież najlepiej zna swoją książkę. Co bibliotekarz może dać wydawcy, a  wydawca bibliotekarzowi? Chodzi o porównanie standardów opisu – bibliotecznego i wydawniczego. – Powiedzmy sobie szczerze, pierwsza i zasadnicza różnica polega na tym, że biblioteczny istnieje, a wydawniczy w zasadzie nie… – przekonuje Nakonieczna. Jak dodaje: – Bibliotekarze na co dzień proponują wydawcom tworzenie opisów w systemie ONIX i przekonują do znaczenia takiego systemu, ale kiedy zaczynamy mówić o standaryzacji, to w oczach większości wydawców natychmiast pojawia się panika. Tymczasem nasz …
Wyświetlono 25% materiału - 490 słów. Całość materiału zawiera 1961 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się