Wtorek, 28 lutego 2017
Zwyczaje Polaków
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru453/454
  Z inicjatywy firmy Virtualo instytut badawczy ARC Rynek i Opinia zrealizował badanie "Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem e-booków i audiobooków". Celem badania było poznanie preferencji użytkowników e-booków i audiobooków. Respondentów badania pytano m.in. o urządzenia, na których e-czytają i słuchają, formaty z których najczęściej korzystają, sposoby pozyskiwania książek cyfrowych, okoliczności czytania i słuchania, jak również zalety i bariery w korzystaniu z publikacji elektronicznych. Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI. Wielkość próby wyniosła 1107 osób, z czego próba użytkowników e-booków liczyła 576 respondentów, a próba użytkowników audiobooków - 306. Do próby należały osoby, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy przeczytały co najmniej trzy książki w dowolnej formie (drukowanej, e-book, audiobook). Wśród głównych wniosków płynących z przeprowadzonych analiz znalazła się m.in. teza, według której korzystanie z e-booków nie oznacza zaprzestania czytania książek tradycyjnych. Wiadomo również, że korzystanie z różnych form książek zależy od sytuacji - e-booki mają przewagę nad książkami w formie drukowanej w sytuacjach przemieszczania się (codzienne korzystanie ze środków transportu publicznego lub dłuższych podróży). Po książki drukowane respondenci sięgają najczęściej w sytuacjach bardziej intymnych (w domu, na łonie natury). Ponadto ważną rolę w korzystaniu z e-booków odgrywa wpływ otoczenia i rekomendacje innych użytkowników e-książek. Wśród respondentów 36 proc. obecnych użytkowników e-booków wskazało, że impulsem do spróbowania czytania cyfrowych wydań były rekomendacje znajomych. 30 proc. badanych stwierdziła, iż wpływ na początek ich kontaktów z publikacjami cyfrowymi miała ich atrakcyjna cena. Zaledwie jeden punkt procentowy mniej zyskała odpowiedź według której "wyjazd na wakacje, dłuższa  podróż" ułatwił zainteresowanie e-książkami. Z kolei 28 proc. respondentów inicjacje kontaktu z e-bookami wiąże z zamiłowaniem do nowinek technologicznych, a 20 proc. z faktem, iż otrzymało e-czytnik w prezencie. Jak już wspomniano, dzięki badaniu szczegółowej analizie poddano również zależności między lekturą książek drukowanych a cyfrowych, w tym konteksty takiej aktywności czytelniczej. Podczas codziennego przemieszczania się, w tym w środkach transportu publicznego, respondenci biorący udział w badaniu najczęściej wskazywali na czytanie e-książek (59 proc. wskazań). Kolejnych 18 proc. zadeklarowało korzystanie zarówno z e-booków, jak i książek drukowanych, a 11 proc. wyłącznie z publikacji papierowych. Tymczasem 13 proc. badanych stwierdziło, iż w ogóle nie poświęca tego czasu na lekturę …
Wyświetlono 25% materiału - 349 słów. Całość materiału zawiera 1396 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się