Raport „E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” powstał na podstawie badania zrealizowanego 2017 roku na grupie 1500 internautów w wieku 15 i więcej lat. Badanie zrealizowano przy pomocy dynamicznych ankiet CAWI (Computer-Assisted Web Interview) losowo emitowanych na witrynach o łącznym zasięgu pokrywającym ponad 90 proc. polskich internautów. Celem badania było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online. W szczególności badacze przyjrzeli się: postawom wobec zakupów internetowych wśród kupujących i niekupujących w sieci, znajomości marek obecnych w e-handlu, motywacji w zakresie wyboru sklepów internetowych, kupowanym produktom oraz wydatkom na poszczególne kategorie, planom w zakresie zakupów w sieci, źródłom informacji na temat produktów, efektowi ROPO (research on line, purchase offline), preferencjom dotyczącym sposobu realizacji transakcji internetowych i wykorzystaniu urządzeń mobilnych. Charakterystyka rynku Zacznijmy od charakterystyki polskiego rynku handlu internetowego. Kupujący online stanowią ponad połowę (54 proc.) wszystkich badanych internautów. W tej grupie respondentów znajdują się przedstawiciele wszystkich grup wiekowych, z różnym poziomem wy kształcenia, z różnymi poziomami dochodów na gospodarstwo domowe i różnie oceniający swoją sytuację ekonomiczną, z lekką przewagą (w porównaniu do osób, które deklarują niekupowanie przez internet) osób poniżej 50. roku życia, z wyższym wykształceniem i z wyższym poziomem dochodów (od 5 do 10 tys. zł). 53 proc. zbiorowości internautów stanowią kobiety, a 47 proc. mężczyźni. Raport z badania firmy Gemius potwierdza, że zachowania zakupowe online badanych internautów często różnią się pod względem wybieranych kategorii lub częstotliwości ich kupowania ze względu na płeć, wiek, wykształcenie czy status ekonomiczny. Przykładowo kobiety, w porównaniu do mężczyzn, charakteryzują się większą otwartością i zainteresowaniem wobec np. takich produktów jak odzież, dodatki, akcesoria, obuwie, kosmetyki i perfumy, artykuły dziecięce, bilety czy meble. Natomiast mężczyźni o wiele częściej decydują się na zakup online sprzętu RTV AGD, oprogramowania komputerowego, telefonów i akcesoriów telefonicznych czy samochodów. Okazuje się, że w całej grupie kupujących online w polskim internecie „odzież, dodatki, akcesoria” (73 proc. wskazań) oraz „książki, płyty, filmy” (70 proc.) to dwie zdecydowanie najbardziej popularne kategorie zakupowe. Co więcej, „książki, płyty i filmy” (obok „podróży”) są także kategorią produktów, którą badani wymieniają najczęściej, zapytani o to, jakie produkty zamierzają kupić w przyszłości (42 proc.). Deklaracje taką złożyło 50 proc. najmłodszych ankietowanych, 45 proc. badanych w wieku 2534 lata, 36 proc. odpowiadających w wieku 35-49 lat, a także 28 proc. respondentów z grupy wiekowej 50+. 73 proc. badanych kobiet deklaruje, że najchętniej kupuje w internecie produkty z kategorii „książki, płyty i filmy”, w przypadku męskich respondentów odsetek ten przekroczył 68 proc. Zakupy z tej kategorii deklaruje 65 proc. najmłodszych ankietowanych, 81 proc. z grupy wiekowej 25-34 lata, 70 proc. z badanych w wieku 35-49 proc., a także 64 proc. respondentów powyżej 50 lat. Natomiast 21 proc. badanych stwierdziło, że w książki, płyty i filmy zaopatruje się również w zagranicznych sklepach internetowych. Natomiast przyszły zakup produktów z kategorii „książki, płyty, filmy” zadeklarowało 28 proc. osób biorących udział w badaniu. Warto zdawać sobie sprawę z faktu, że zdecydowana większość kupujących online jest zaangażowana w ten proces, aktywnie poszukując marek/produktów, które planują kupić (62 proc.) oraz porównując ceny usług i produktów w internecie (59 proc.). Najpopularniejsze marki W obszarze ogólnym serwisów e-handlu niekwestionowanym liderem o najwyższej rozpoznawalności marki pozostaje Allegro. Aż 71 proc. pytanych o nazwy serwisów związanych z zakupami w internecie, które przychodzą im do głowy, wymienia właśnie ten serwis. Na pozycji drugiej znalazł się serwis Olx (32 proc. wskazań), a na trzeciej marka Zalando (13 proc.). Czołową piątkę uzupełniają eBay (10 proc.) oraz Ceneo (9 proc.). Badani kupujący online charakteryzują się widocznymi preferencjami i doświadczeniem w zakupach w obrębie różnych kategorii produktowych. Przekłada się to bezpośrednio na znajomość konkretnych marek serwisów/stron internetowych dla różnych badanych kategorii produktowych. Najlepiej rozpoznawalną marką spośród wszystkich polskich e-serwisów jest zdecydowanie, wspomniana już wcześniej, marka Allegro. Dla tej samej kategorii, ale wśród serwisów zagranicznych, najczęściej wskazywany jest serwis Aliexpress, rozpoznawany spontanicznie przez 26 proc. spośród tych, którzy dokonali zakupów w serwisach zagranicznych w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Oprócz Allegro, w czołowej dwudziestce najbardziej rozpoznawalnych marek zakupowych znalazły się jeszcze dwie marki bezpośrednio związane z dystrybucją dóbr kultury, w tym książek: Empik (3 proc.) oraz Merlin (1 proc.). Empik znalazł się w grupie trzech najczęściej wymienianych serwisów w przypadku 5 proc. badanych z grupy wiekowej 15-24 lat, 3 proc. respondentów w wieku 25-34 lata, a także po 2 proc. w przypadku grup 35-49 oraz 50+. Tę samą markę wśród ulubionych wymienia spontanicznie 5 proc. osób z wyższym wykształceniem, 2 proc. ze średnim i 3 proc. z niższym. W ramach badania przeanalizowano również znajomość spontaniczną serwisów internetowych sprzedających multimedia w formie elektronicznej (aplikacje, e-booki itp.). W tej kategorii zdecydowanym liderem jest marka Empik, dla której wskaźnik spontanicznej znajomości przez klienta wyniósł 19 proc. Na kolejnych miejscach znalazły się Allegro (7 proc. wskazań), Google Play (3 proc.), …