Według dostępnych statystyk, globalne obroty branży e-commerce wynoszą obecnie 3 bln USD rocznie, a najszybciej rosnącym rynkiem jest rynek azjatycki, którego dynamika sięga prawie 30 proc. Dla porównania wartość europejskiego kanału handlu w internecie oszacowano na pond 602 mld euro, z czego prawie 60 proc. generowały trzy rynki – brytyjski, niemiecki oraz francuski. Polski rynek e-commerce rośnie o ponad 18 proc. rocznie i rozwija się najbardziej dynamicznie w Europie. Jego wartość szacowana jest na 51 mld zł (w skali Europy jest to udział ok. 2 proc.). W ciągu najbliższych kilku lat jego wartość może wzrosnąć nawet do 80 mld zł. Z zakupów internetowych w najróżniejszej formie korzysta 28 mln Polaków. Każdego dnia w naszym kraju powstaje średnio 21 sklepów internetowych, a ich całkowita liczba sięga już ponad 30 tys., co stanowi wzrost o ponad 6 proc. r/r. Tylko w ciągu ostatnich 12 miesięcy polski rynek sprzedaży internetowej wzrósł o 1,8 tys. nowych podmiotów. Jedna z czołowych firm kurierskich w „najgorętszym” dniu w roku obsługuje nawet milion paczek. Notuje się znaczący wzrost wartości zakupów w przeliczeniu na jedną osobę. Podczas gdy jeszcze w 2014 roku Polacy wydawali na zakupy w internecie średnio 205 euro rocznie, to w 2017 roku była to kwota 352 uro, czyli o 72 proc. więcej. Prężnie rozwijający się rynek e-commerce w Polsce ma coraz większy wpływ na krajobraz magazynowy w naszym kraju, a także na wzrost popytu na powierzchnię logistyczną i zwiększenie wymagań w stosunku do specyfikacji technicznych budynków, ich wyposażenia oraz automatyzacji. Dlatego też międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield przeprowadziła analizę polskiego rynku magazynowego z perspektywy branży e-commerce, a wyniki badania opublikowano w raporcie „Jak ugryźć e-commerce w magazynie?”. W ankiecie wzięli udział wszyscy deweloperzy i najwięksi operatorzy logistyczni w kraju. Badanie zostało przeprowadzone w pierwszym kwartale 2019 roku. Zdaniem badaczy kolejne lata przyniosą dalszy rozwój sprzedaży w modelu omnichannel, w którym klient stawiany jest w centrum uwagi i ma możliwość dokonania zakupu w dowolnym czasie, dowolnym miejscu i na dowolnym urządzeniu. Sprzedawcy będą musieli dostosować się do potrzeb konsumenta, jego wymagań i tak dopasować model biznesowy, aby wprowadzone usprawnienia przekuć na przewagę konkurencyjną. Dotyczy to nie tylko sprzedaży, lecz również logistyki zwrotów, elastyczności i szybkości reakcji. Z tego powodu ewoluować będzie także rynek magazynowy, a funkcja magazynów będzie się stopniowo zmieniać. „Rynek powierzchni logistycznych jest odzwierciedleniem tendencji i trendów w handlu. Omnichannel, który przeobraża się coraz częściej w strategię new retail, będącą połączeniem transakcji offline, online, big data i logistyki powoduje, że magazyny przestały być już dawno miejscami rozładunku, składowania i załadunku palet, a stały się centrum osiągania przewagi konkurencyjnej i tworzenia produktów oraz usług, które kreują wartość dodaną całej oferty. Nowoczesne powierzchnie logistyczne to teraz skomplikowane połączenie różnorodnych stref składowania i kompletacji, powierzchni operacyjnych i miejsc do procesowania zwrotów. Połączenie takie odnosi się również coraz częściej do symbiozy działania zasobów ludzkich i automatyki. Daleko nam jeszcze do inwentaryzują zapasy, ale inteligentne roboty kognitywne, rozbudowane sortery i wielopoziomowe pick towery będące integralną częścią magazynowego ekosystemu nikogo już nie dziwią. Potwierdzają to nasze badania, które wskazują dodatkowo na kolejne trendy, jak np. postępująca personalizacja w zakresie VAS, a także stworzenie na magazynach punktów druku 3D” – stwierdza Damian Kołata, Associate w Dziale Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych, Cushman & Wakefield. Jak wynika z raportu, całkowite zasoby rynku magazynowego w Polsce wynoszą ponad 16 mln mkw., z czego prawie 25 proc. (4 mln mkw.), przeznaczone jest do obsługi rynku e-commerce. Najwięcej obiektów dla najemców handlujących w internecie znajduje się w województwie łódzkim (887 tys. mkw.), dolnośląskim (716 tys. mkw.) oraz śląskim (621 tys. mkw.) Inwestycje e-commerce w trzech wyżej wspomnianych regionach odpowiadają więc łącznie za 56 proc. powierzchni przeznaczonej dla branży e-commerce (ponad 2, 2 mln mkw.). Najmniej tego typu powierzchni jest w województwach opolskim, podkarpackim, lubelskim oraz podlaskim. Prawie 82 proc. powierzchni znajduje się na pięciu …