Poniedziałek, 4 marca 2013
Wyniki ankiety MEN
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru349
Ministerstwo Edukacji Narodowej i Ośrodek Rozwoju Edukacji zaprezentowały wyniki badania ankietowego, którego celem było zbadanie opinii rodziców, nauczycieli, uczniów i innych osób na temat e-podręczników oraz m.in. na temat dotychczasowego wykorzystania treści cyfrowych w edukacji. Takie anonimowe badanie on-line zostało przeprowadzone w listopadzie ubiegłego roku. Łącznie na ankietę odpowiedziało 10.229 osób, w tym 5716 nauczycieli (56 proc. ogółu), 1373 rodziców (13 proc.) oraz 3140 uczniów i innych osób (31 proc.). Ankietę rozpoczęło pytanie na temat tego, czy według ankietowanych e-podręczniki powinny być bezpłatne. Twierdząco odpowiedziało na nie aż 85 proc. respondentów. Tylko 15 proc. ankietowanych uważało, że korzystanie z e-podręczników powinno być odpłatne. Badanie MEN wykazało m.in., że nauczyciele dostrzegają potencjał e-podręczników i możliwość ich pozytywnego wpływu na rozwój i postępy uczniów w nauce. Większość z nich uważa, że e-podręczniki przyczynią się do rozwijania umiejętności twórczego wykorzystania dostępnych źródeł wiedzy, wpłyną na rozwój kreatywności oraz pomogą rozwinąć umiejętności uczniów. Tylko 23 nauczycieli spośród 5716 respondentów w tej grupie (0,4 proc.) miało obawy, że korzystanie z e-podręczników może mieć negatywny wpływ na jakość kształcenia. Wśród najpopularniejszych odpowiedzi udzielanych przez nauczycieli na pytanie w „jaki sposób wykorzystują oni treści cyfrowe i pomoce multimedialne?” znalazły się: wyszukiwanie informacji (5201 odpowiedzi), przedstawianie wiedzy w postaci np. prezentacji power point (4870) oraz tworzenie treści (3684). Jedno z pytań skierowanych do nauczycieli dotyczyło tego, do czego przyczyni się wykorzystanie e-podręczników w edukacji. Ich zdaniem przede wszystkim do twórczego wykorzystania dostępnych źródeł wiedzy (1398). Jednak na drugim miejscu znalazł się pogląd, że rozwój e-podręczników wpłynie w największym stopniu na zmiany na rynku tradycyjnych wydawnictw edukacyjnych (1210). Zdaniem nauczycieli nie można także nie doceniać potencjalnego wpływu e-podręczników na rozwój kreatywności uczniów oraz rozwój umiejętności z zakresu przedmiotów szkolnych. Przypomnijmy, że …
Wyświetlono 25% materiału - 282 słów. Całość materiału zawiera 1130 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się